Monday, March 14, 2005

:: Kita Bukan Hidup di Dunia Sahaja ::

Kebahagiaan di akhirat sangat bergantung kpd kebahagiaan di dunia. Sebab itu, org yg mempunyai akal tahu bhw hidup di dunia ini berhubungan dgn hidup di akhirat nnt, ia adalah sebahagian dari hidup yg satu, yg ghaib dan yg nampak, dunia dan akhirat, kini dan esok, itu sebenarnya satu. Ada yg menyangka bhw hidup hanyalah hidup di dunia semata-mata. Kerana itu, dia hendak menimbun harta sebyk2nya. Dia mencari keabadian, dan hatinya sudah melekat dgn hidup yg fana ini. Tetapi tiba-tiba ia mati, semua keinginan, angan-angan dan cita-citanya hanya menumpuk dalam dada.

Kami bertolak pagi dan petang untuk keperluan kita
Padahal keperluan manusia yang hidup tak pernah ada habisnya
Keperluan manusia itu mati bersamanya
Dan masih ada keperluan lain yg belum terlaksana
Berulangnya pagi dan berlalunya ptg menghantar yg kecil
menjadi tua
dan yg tua menjadi tiada
Jika mlm sudah beranjak tua
akan segera dtg dari lain menggantinya.

“ Dan tiada seorang pun yg dapat mengetahui (dgn pasti) apa yg akan diusahakannya esok. Dan tidak seorang pun yg dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati”
(Surah Luqman: 34)

Terdapat tiga soalan tentang hakikat bahagia:
Pertama: Adakah anda memperkirakan bhw anda akan mendpt ketenangan dan ketenteraman jika anda belum redha dgn Tuhan, dgn hokum-hukum, perbuatan-perbuatan, qadha dan qadarNya; dan belum redha dgn rezeki dan anugerah yang Allah berikan kpd anda?

Kedua: Adakah anda sudah mensyukuri semua nikmat, anugerah dan berbagai-bagai kebaikan yang diberikan sehingga kini anda menuntut dan meminta yg lain? Org yg tidak mampu mensyukuri yg sedikit maka dia tidak mampu utk mensyukuri yg byk.

Ketiga: Mengapa kita tidak mengambil faedah dari yg sudah Allah anugerahkan kpd kita, supaya kita boleh mengembangkannya, membersihkannya dari semua kekejian dan kekotoran dan seterusnya kita boleh memberi manfaat , sumbangan dan pengaruh dalam hidup ini?
(Petikan dari Buku Motivasi "Jangan Bersedih" oleh Aidh Bin Abdullah Al-Qarni )

No comments:

Apakah ini rasanya.....?

Jika kau bertanya Tentang suka dalam diam.  Mungkin Ia adalah rasa indah dalam dada Yang tak sanggup diungkapkan Karena Ada kecemasan  Janga...