Sunday, January 10, 2010

:: Mop ke apa nih??? ::

Ujung minggu klu tak kelik hometown je, aku akan plan la cuci2 day....hmmmm, nk mulakan dari mana ek?? Ah, lantai dulu la....kena sapu, then nk buang bekas2 buangan lizard yg kelihatan tompokan itam di lantai...mmg lizard nih nk kena 'teghebe' dgn getah la...baru dia tau. Kui kui kui..tau ke makna 'teghebe' tuh??? Org Kedah la punya loghat pekat ... ia membawa maksud, perbuatan melastik guna jari jemari, dgn bantuan getah dan kertas yg dilipat. ehehehheheh....camtuh la kurang lebih maksudnya....

Lps ja menyapu, aku pon siapkan baldi mop yg separuh airnya, tuang Ajax yang wangi tuh utk memulakan keje mengemop....Oppsss..lupa pasang kipas...nk kasik cepat kering tikar getah, kena la pasang kipas full power. Tuh petua la, bagi cepat kering lantai .... Ok, beres dah aku tinggal nk amik mop jer kat belakang ... ada balkoni kecik tempat aku ampai baju kat luar umah....

Bukak ja pintu belakang, aku pon capai kayu mop....eh, apsai ada kain mop terlebih panjang kaler ijau + hitam nih??? Ya Allah....ulaggggggg!!!!!....takde menjerit pon, aku cuma terlepas kayu tuh trus aku tercegat tunggu nk kemana cik U tuh nk pegi....Aku tingat pesanan Apu aku...klu jumpa ulag, tgk movement dia supaya senang nk kesan mana dia pegi...takuit2 masuk umah ker....pi mana2 ker kan? Cish...tak bergerak plak dia....just masukkan semua badan dia balik dalam lingkaran mop tuh.....sejuk agaknya...sedap merekot dalam tuh...ada air plak kat lantai, basah2 gitu...hmmm, hampehh...agak lama aku dok perati, then aku nekad nk gi amik ridsect....hmmm, yer la langkah berjaga2 supaya klu dia mengganas aku leh kelabukan mata dia dengan semburan tuh....berkesan ka??? mcm2 aku pikir...but Apu kat mmg berkesan....Hmmmm, nk wat gapo lagik nih??? Cmner ntah aku capai phone, call Sya, member aku....dia suggest panggil je org...

Memang dari tadik aku nk panggil, but, pikir balik klu ditinggalkan, takut dia merayap mana2 ...skali dok atas katil...mampuih aku... tapi ...yaAllah, aku dah pasrah...... kecik ja cik U tuh, but aku takde kekuatan nk pukul atau cederakan dia.....Mak aku ckp jarang benda2 bisa nk masuk umah...maybe j*n kot.....dah merepek2 benda aku ckp dgn cik U tuh...ghasa mcm biol pon ada....ade ke ckp ngan benda tuh??? But pesan org tua2 mmg kena selalu praktiskan....

Last2 aku gi panggil en Amran, jiran kat level bawah....dia pon dengan segera naik ke umah aku dgn anak lelaki dia setelah wife dia bgtau ada cik U melawat umah aku...nk gelak pon ada...malu seh....but, aku mmg tak sanggup la nk katok cik U sendirian....takut2 benda len pulok. Lps tunjukkan tmpt persembunyian cik U tuh, en Amran pon mulakan proses menjinakkan ulag tuh...aku tak nmpk dia katok, dia cuma acu2 batang mop tuh....then dia ckp mmg la kecik ja, but berbisa nih sebab mematuk ..mcm garang jgk la cik U tuh......hai, la nasib badan...klu x lama dah aku kena sebab dia dok kat mop selama nih.....cuma x tunjukkan body ja...ngerrrrrrriiiii....

Lps seminit dua, en Amran dtg dgn muka tersenyum2..."ok, dah settle"....hmmm, jari dia mencekik kepala ulag tuh, smbil bdnnya berlengkar.......alahaiii..serammm ja tgk......nmpk tompokan ijau2 kehitaman....hmmmm, sah ulag sawa burung la tuh.....sukak panjat pokok..then makan tikus...dah la umah aku nih atas, tingkat3.... ada pokok durian kat ampaian tuh.....mmg highway dia la kot....senang ja smpi ke atas.....redup kerinduan plak kwsan tuh....sessuai la....

Lps ucap time kasih, dia dgn anak dia pon melangkah kuar umah aku....aku x lengah lagi capai batang mop n basuh...eiiiii....geli plak......dah siap...aku mop la lantai smpi pueh hati......begitulah kesahnya aku di pagi Sabtu...hmmmm....malang tak berbau kan??? tuh nasib Allah bagi lagi peluang bernyawa..klu x, mintak simpang la....aku lom kawen nihhhhhhhhhhhhh...ekekkeke...

Start dari insiden tuh, aku dpt rasakan cik U dimana2....pandang kanan ada..kiri ada...sebelah ada...terasa2 badan dia yg lembik n sejuk kena tgn aku...isk iskkk...mlm mau tidor pon perati sakan.....lampu tak bleh padam oooo....bil letrik aku sure melambungggggggg...waaaaaa.....

OKlah, update len plak nuh.....
~Adios



10 comments:

Zampeada said...

so the comel blog hang kali ni... ha ni baru mantop org kata... matching laks ngan gambar cik U yg ala2 gitu kan... hehehe...

tapi lupa dah nak komen apa wei... tertangguh sekian lama. jadi ini kiranya melengkapkan jelah ya... owang pertama gitu tinggalkan komen... tui ka?

salissal said...

BERTEMU BERPISAH KERANA ALLAH

Pertemuan antara kita,
Tidak pernah dirancang,
Tetapi telah diatur kemas oleh Rabbul Jalil,
Yang mengetahui suara hati antara kita,
Yang mengimpikan kehadiran seorang insan,
Bergelar teman...

Walaupun bukan aku yang diharapkan,
Tetapi akulah yang hadir dalam hidupmu,
Mungkin kehadiranku tidak pernah dinanti,
Namun, Tiada walau secalit kekecewaan,
Apatah lagi kekesalan di hati ini,
Malah, Aku amat menghargai pertemuan ini,
Kerana dengannya,
Terjalinlah sebuah persahabatan...

Perpisahan...
ternyata amat menyakitkan,
Sering kali mengundang air mata,
Keindahan dan kebahagiaan yang kita nikmati bersama,
Bagaikan disentap pergi serta-merta,

Walaupun begitu, Ingatlah, sahabatku........,
Bertemu dan berpisahnya kita kerana Allah,
Oleh itu, Terimalah dengan penuh keredhaan...

Sekiranya ingatanmu singgah padaku,
Kirimlah sepotong doa tika itu,
Moga masih ada lagi pertemuan selepas ini,
Jika tidak di dunia fana ini,
Di Jannatul Firdaus yang kekal abadi...
Insya-Allah!!!

cik maz said...

aku setuju ngan zampeada!!

rumah lama aku kat segamat nie pon penah masuk ulaq...dia duk sembunyik dalam sofa...terus pastu tak dak sapa nak duk atas sofa dah...kot2 la ada sedara mara dia berkampung dlm tu...hik3...

erm mimpi ulaq ada org nak masuk minang, kalau ulaq dtg in person apa ek zampeada?

Sitibuha Md Kassim said...

cik maz--> menakutkan ajer cik maz nih....depa pon dok kata camtuh....camner nk ckp, aku dok seram sejuk nih....sepjg mlm mata asik2 jaga teringat ja,...klu mimpi tuh takper...nih in person aku plak yg LARI..cabutttt

Zampeada said...

cik maz --> amboi soklan cepu emaih. isk takda pa lah... bhy lah maksudnya tpt itew... so kena hati2 no. lembab sejuk semak... faberet cik u tu... hati2 no.

sptaiyong said...

Lama x melawat sjak ada bb ni..
Cik U pay a visit ada makna tu kak CT..hehehhehe

Sitibuha Md Kassim said...

to tong>> tatau la dik...makna apa tuh?? padah klu kena pagut..,mintak simpang lo.

azizi said...

er.. ular sawa tak beracun kan?
heh...heh...heh lawak la hang ni.
lain kali panggil ultraman. :-p

are_c_iah said...

mana kak buha menghilang???

Asma said...

mmg seram sejuk..

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...