Wednesday, January 07, 2015

:: Azam tahun baru ::


Seperti tahun2 yang berlalu, aku pasti semaikan azam utk tahun yang baru utk kalender masihi 2015 bersamaan 1436 Hijrah. 1 Januari 2015 adalah bersamaan 10 Rabiulawal 1436 H. Dah nk dekat2 ngan Maulidur Rasul nmpknya. Moga Allah memberkati aku sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W..amin.

Tahun baru aku berada diperjalanan terdahulu kehidupan aku. Aku sudah memasuki fasa kedua utk perjalanan baru kehidupan aku ni sebenarnya. Memang mata memandang tidak akan sama sekali sama dengan bahu yang memikul. Aku percaya hanya Allah bersama aku ketika suka atau duka sebab perjalanan kali ini memang sepi dan memeritkan. Susah nk diceritakan dengan ayat dan perkataan tetapi bila dialami sendiri ianya akan berbicara dengan fasih.

Entah kenapa terkadang diri amat malas memberikan kerjasama. Dengan akal yang waras aku dapat rasakan aku perlu berbuat sesuatu dengan masalah ketidakselarian pemikiran dan perbuatan aku ni. Aku mahu melakukan sesuatu tetapi seolah2 ada sebahagian lagi hendak menangguhkannya. Natijahnya, aku sendiri yang menanggung sengsara. Aku tak berhasil berbuat apa2 utk sehari. 

Perhatian yang banyak dilarikan kepada benda2 lagho jugak membuatkan aku begitu tidak fokus. Aku banyak berhabis masa mengadap sesuatu yang tidak berkaitan.....masa terbuang begitu saja. Salah siapa? hmmmmm, aku jugak mangsanya.......masa adalah MUSUH utama aku sekarang....aku perlu gunakan masa yang Allah berikan secukupnya utk kerja dan ibadat..... doakan aku sahabat semua, agar jgn malas dan lebih fokus dalam perbuatan. Amin.



4 comments:

Zampeada said...

Apanyer 1 disember 2015? Lama lagi tuhhh...

Sitibuha Md Kassim said...

hok aloh...nmpk ngat hg ni seswai jadi editor....hehehhe, thnx ali ..aku dah betulkan....1 disember 2015 agak2nya per la yg berlaku yer.....sama2 kita wait n see.

Zampeada said...

ntah lah aku develop talent tuh selama 5 tahun buat tesis. tulis sikit je kot... tapi menyunting tuh yg 5 tahun. ahahaha...

Sitibuha Md Kassim said...

ko en eli mmg details....tgk jari jemari lentik pon dah tau...kikiki...

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...