Thursday, July 30, 2015

:: Pecah kaca, pecah gelas ::

Siapa dapat menyangka akan nasib malang? Malangkan tak berbau? Jadi, teruskan menghidu malang sebelum ianya menyakiti kamu...ekekekkekekek... Nak dikisahkan kali nih, semasa memandu balik dari JB ke Skudai, aku lalu bawah jambatan or flyover. Agak laju jugak masa tuh sebab jalan tak sesak dan saja nk test power kot. Tetiba, entah dari mana seketoi batu kelepuk menghentam cermin depan kete aku yg tengah bermomentum laju tu, dan bunyi krak sama mcm pecah dlm english da. Apa nk dicakap lagi, retak sudah cermin kete aku. Sakit dalam hati sapa tau? Allah saja maha mengetahui. Aku tak cakap byk, member sebelah aku tegur, "your glass is crack" ....yup i know it (dlm hati). Sama cam hati aku tengah retak skrg la (hehhehehe, masih dalam hati aku berkata2). Susah nk keluar sebab paler serabut masa tuh, mana nak pikir tentang kejadian charger laptop aku hilang....mana nk pikirkan topik keje aku.....mana nk pikirkan perut lapar masa tu sebab dah lunch time...isk isk.....tetiba toing plak batu menghentam cermin kete. Hilang RM lagi la camnih....

Ambil nasihat penasihat international sebelah aku, dia cakap (aku translate la sbb dia kecek omputih) kita kena hindarkan diri kita dari panahan jahat mata manusia. Kerana lintasan mata jahat manusia boleh membunuh kita terkadang. Nk jauhi benda nih kena bykkan baca 3 Qul, pagi sekali dan petang sekali lagi...Ni cara kita especially org pompuan nk protect diri. Aku mmg amat2 menghargai petua tersebut dan mula amalkan. Sebab dia ckp, kekdg kita takleh ramal, org yang berada disekeliling kita ada menyimpan niat jahat dan hasad kat kita. Bila mereka lintaskan niat or memandang kita dengan penglihatan hasad, dengan izin Allah benda tersebut akan berlaku. Dan ianya boleh membunuh kadang2 tu. So, amalkan surah2 ni dan inshaAllah akan terhindar dari pandangan jahat mata manusia. 

Lps jumpak Dr Cermin, aku hilang RM150 utk baiki cermin kete. But hasilnya not bad. Tauke tu cakap leh tahan lama .... Aku cuma minta2 la sampai tahun depan, sbb aku nk ganti kena simpan duit...mahai jugak ... ok aku kena add dlm bajet RSS ke 16. Malaysia baru 11 aku dah 16 ...kira advance la kot. Moga2 Allah izinkan aku melaksanakan apa yang aku rancang ni. Amin.


No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...