Friday, August 22, 2008

:: Sesuatu Yang Baru ::

Hari nih aku gi beli router wireless TP-Link. Harapan aku memang menggunung tinggi...nk setup wireless kat umah tuh....kunun la kan. Aku pon pi satu kedai melayu kat Pekan Taman Pekaka, dekat sgt ngan USM Transkrian, Perak. Situ aku ghasa dapat la price student kot...hehehhe, mmg dapat pon. Lepas dah selesai membelek, aku n adik n abg (bertiga tuh) setuju nk angkat model TP-LINK tuh. Konfiden abis la aku neh leh setup... bengang selagu tgk muka adik yg jual tuh senyum2 sinis tgk kami...(naper, kami neh muka2 budak2 kg yg tak sekolah ka?)...ekekekekk....aku tatau la dia pikiag haper, but maybe muka dia yg mendatangkan sangsi manusia ...saper tau dia berniat murni sebenarnya....(baguih la klu leh pikir baik2 psl manusia len)

Sesampai di umah, semangat aku masih lom luntur utk menyetup wireless tuh...trus ja unpack semua perkakas, then mula memasang satu persatu alat yg ada. Suasana panas dan pijar tak berjaya mematahkan semangat aku. dengan sediikit pengetahuan yg aku ada, aku pon mula la step by step. Ala, manual dah ada...Senang ja nih, plug n play ja (pesan adik yg jual tadik). Aku pon buat samer mcm dia ckp...n berpandukan manual yg ada...."fuh, full bar la reception signal" itu la perkataan pertama aku luahkan selepas bergelumang dgn wayar2 kabel yg ada. "Aik, saipa aku try connect OK tapi tak kuar apa2pon kat browser?" Alahai.....hancur luluh ati aku lepas aku dgr adik aku ckp signal ja full bar, but connectionnya tarak hey.

Ati mana tak kuciwa bila semua tuh berlaku....abis keringat tgh ari aku setup benda alah tuh...duit sepasal la...beratus jugak tuh. (ada org sponsor nih, len ghasa). Sah...ada silap kat mana2. try dapatkan nasihat kekwn yg reti...depa pon tak dapek solve nampknya. Alahai TP-LINK..camner la ko takleh nk function nih? Aku tgk mcm cun dah signal tuh....saipa ek? esok kena la ngadap adik sinis tuh utk khidmat selepas jualan....ekekkekek...aku nk bwk laptop suh dier pasang kat depan mata aku...aku takur hardware failure ja...mmg la sampai lusa pon aku setup tak berhasil.

Dalam sibuk setup benda tuh, aku tetiba lak terbukak posting lepas...uik....ada respon kekwn....Apa???? Buha dah kawin?? jeng jeng jeng.....insan mana lak mauk glemerkan isu lapok aku tuh? Alahai...buat kekwn semua klu ada rejeki aku naik pelamin, aku akan ingat utk jemput hgpa semua ke majlis tuh...sesama pekena nasik minyak bandag baru nuh...but, skrg neh aku ja dok sakan makan nasik minyak kekwn...

Baru2 nieh aku ke Utara tanah air memenuhi jemputan kwan. Mmg pasang niat best la masa gi kunun nk juper kwn2 geng research...well, sapa suh gi awai bebeno...terpaksala beramah tamah ngan tuan umah (mak dia da). Terpaksa la sebut nama ex awek kwn tuh utk refreshkan mind mak dia mengingat aku....(dia ingat la maz!!! aku sebut ja nama hang trus ceria muka dia...kenal..kenal)oooopppsss...dia siap mention nama hang tuh..halamakkk...mmg baguih la makcik tuh...Tapi tempoh sembangnya tak lama....aku nk cover la mkn lak kan, dah la ujan renyai2 siput...tambah selera la aku menyantap nasik minyak tuh.

ps: Ada lagik ke peminat yg bertanya kabar? ekekekke....kirim salam sama 'dia'

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...