Wednesday, June 03, 2009

:: Semangat Waja ::



Bersemangat...Membara sifat patriotik...Sayangkan Negara... Tahu Nilai Perlembagaan... Faham Rukun Negara... Pentingnya Sultan dalam Negara ...

Maybe itu la benda yang paling berharga dapat geng2 B** baru2 nih bawak balik ke P*** masing-masing. Selama 4 hari dibasuh dengan sabun cap 'PRO', habis keledak2 lama yang berkarat dalam diri masing-masing. Hehheheh, klu satu masa dulu ada orang pernah berkata "Kalu keje gomen, kena jadik orang gomen jugak". Baru kini aku paham apa maksudnya ungkapan tuh.

Tapi aku punya pendapat sendiri. Orang akan cakap anak derhaka bila ingkar cakap mak bapak. Tapi apa halnya pulak dengan mak bapak yang mendustai dan menganiayai anak2 sendiri. Tak sesuai ka perkataan 'derhaka' untuk mereka? Aku gunakan situasi itu dengan pengalaman aku sendiri semasa menyertai kursus B** baru-baru nih. Memang banyak perkara penting yang baru paham dan terokai. Perkara pokok adalah PERLEM****** yang telah termaktub sejak Tanah Melayu MERDEKA. Aku sedey dengan keadaan sekarang yang mana ada 'orang' tak paham sape mereka dalam negara nih.... Kalu tetamu yg terhormat, patutnya 'behave' macam tetamu la kan? Takkan bilik tidor tuan rumah pon mahu diambil alih? Mana pernah aman damai lagu tuh? Asik gaduh je la tetamu dengan tuan rumahnya. Last2 kena halau keluar dari rumah gamaknya. Baru sedar masa tuh langit tinggi atau rendah separas lutut.

Apa2pon aku sukak pengalaman priceless yg aku n geng2 dapat masa B** dan IN*****. Hope jadilah kami orang yang lebih paham peranan masing2. Bukan sekadar nk kan kesahan jawatan, but lebih dari itu. Keh keh keh....hopefully camtuh la kan? Api yg marak dalam diri tak akan makin malap if minyak yang di siram tak pernah putus. Amin.

~Adios

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...