Wednesday, November 20, 2013

:: Kepulangan yang Dramatis ::





"Tahu tak tempoh perkhidmatan kita dilanjutkan oleh pihak *** ?" Terhenyak sebentar aku tatkala perkataan itu terkeluar dari si Armando.....fulamak bagai nk pitam pon ada.....semua bagasi dah ready aku kemaskan.....semua ole2 dah kemas aku sumbat dalam beg, dh tade space kosong utk sebrg benda pon skrg....bak kata org mmg menunggu saat ja nk balik ....

Apa pula kes nih? " Kak ct camner? nk balik tak? saya mmg nk balik....kan kontrak kita tamat 14/09 kan? Depa dah lanjutkan sebulan lagi...utk exam katanya...." Persoalan demi persoalan yang dilontarkan seolah2 buih2 yg hilang dibadai ombak.....aku terpinga sambil ternganga...mmg aku tengah compute info yg aku baru dgr nih...sambil confuse.....aku banyak bermonolog...belum puas dgn reaksi aku....terus aku dihujani persoalan...." Camner nih kak ct? ,  isteri saya duduk sorang ...mengandung lagik....sapa nk uruskan...dengan kursus yang mmg menanti saya bulan September nih.....saya dah atur...." si Armando meneruskan justifikasi kenapa dia kena balik jugak pada tarikh yg ditetapkan...

Okey...aku perlu berkata sesuatu......biar hilang persoalan2 yg bertubi2 yg menghentam perasaan yang sememangnya tercelaru....speak my mind la bak kata omputeh.....fine...."Kak Ct nk balik....titik..." Akhirnya butir itu keluar dari mulut aku.....payah sangat nk membicarakan akal yg bermonolog tadi.....mana org nk paham sebab semuanya percakapan aku berada  diminda saja...ekekkeekke...susah sgt ker nk ckp? Arman berpuas hati dengan jawapan ringkas aku...terus dia mencadangkan kami sekumpulan naik ke pejabat pengarah bagi merayu mereka bertukar fikiran melepaskan kami si locum tenens balik ke negara asal seperti yang dijadualkan dalam surat tawaran mereka. 

Dua hari proses rayuan dan penebalan muka berlaku......tebai kot dok jumpak pihak atasan sambil menagih simpati mereka utk balik......aku serius malu besag, but watto do? Kerana nekad masing2 nk balik pada tarikh tuh, semuanya bersatu hati pergi naik ke tingkat 12 dan 11 untuk berjumpak dengan setiap kepala yg pegang POST penting dalam PBD.

Alhamdulillah, akhirnya, mereka sebulat suara membenarkan kami pulang pada tarikh yg ditetapkan.....Amin ya Allah.....masing2 muka terpancar seri....merah kembali pipi yang lesu tidak bermaya seperti mula2 menerima berita perlanjutan tempoh hari tu. Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik untuk kami....

Aku menuju ke lapangan terbang antarabangsa Brunei, Berakas pada 15hb September.....dihantar oleh beberapa kenalan rapat dan anak didik yang sentiasa memberi dorongan dan semangat semasa aku berada di sana...terima kasih semua...semoga perpisahan ini menjadi titik ukuwah yang tidak putus sampai bila2...zaman IT sekarang seolah2 tidak meletakkan sempadan pada perpisahan antara benua atau daerah hatta mana sekalipon...so, gunakan IT yg ada tu yer....kita masih boleh berhubung PBD.....so long my frens....memori bersama akan mekar diingatan .....May Allah bless u all....6 month seems to be 6 minutes now....up up and awayyyyy......flew to Penang ...my sweet home...

ps: Memori di Darussalam kekal sebagai salah satu kenangan manis kami......Temburong daerah unik membuatkan kami terpesona dengan muka buminya yang hijau penuh sarat dengan khazanah alam ciptaan Maha Esa.....

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...