Monday, June 01, 2015

:: Kemalasan lagi ::




Sejak dua menjak nih, aku dpt rasakan kemalasan yg entah keberapa kalinya membadai diriku yg kerdil ini. Tak cukup kuat rasanya aku nk gagahkan diri nk bangun setiap pagi memulakan hari. Kalau dahulunya, semangat seakan2 senantiasa ada utk aku lakukan rutin tuh, tapi sejak berakhirnya setahun setengah mula menampakkan sebaliknya. Mana nk kukutip sisa2 semangat tu agar sentiasa membara dan menyala. 

Aku selalu bandingkan diri dengan insan2 lain yg datang dari luar negara ke sini utk berjuang, depa lagi kental kan? Tinggalkan tanah air, dtg bermusafir. Aku? Warga tempatan yang sepatutnya memanfaatkan segala yang aku miliki di bumi sendiri. Tapi mengapa plak semangat ni lari? kemana kah? Itu persoalannya.....Buntu ya Allah, bantulah hambaMu ini.

Ada ker cara tertentu utk aku selesaikan kebuntuan ini? Kucuba dengan peruntukkan masa utk hujung minggu dengan aktiviti perumahan, tak jalan. Aku jalan2 ambil fresh air kat taman ujung minggu...pon x nmpk perubahan....aku cuba utk lakukan riadah petang2  (skip la jog klu ujan), yg dapatnya keletihan membawa tidur awal malamnya. hmmmm....aku perlukan momentum kerja yang awai2 aku dpt dulu....hingga dpt jalankan rutin dengan berhemah dan masa kurasakan terisi dengan penuh faedah. Ya Allah, bantulah hambaMu ini......Amin, moga 'sesuatu' yang hilang ini dapat aku temui semula...Amin. 


No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...