Sunday, June 28, 2015

:: Seminggu Ramadhan di kampung ::

17 Jun 2015 - Aku mulakan perjalanan ke kampung halaman bersama adik aku Dayah. Dia dtg bersama kete myvi KCA then park kat umah aku di Skudai. Lps berkemas, then pack apa yg patut, kami bertolak. Kebetulan hari yg sama, kwn lab aku Tasneem pindah masuk ke rumah aku. Dia dilanda kesulitan pada saat genting. So, aku cuma bantu utk kemaslahatan bersama. Aku pon akan lebih lega dengan adanya seseorang dalam rumah, tade la aku sorang2 dlm rumah. So, alhamdulillah aku skrg dah ada roomate, walaupon dia cuma bagi masa sebulan utk trial. Utk kami mencari keserasian. Maybe dengan cara ini akan membanyakkan amalan aku yg mmg kurang pengetahuan al-quran. Takper, aku sambung perjalanan aku ke kampung. Dalam pukul 6.30 pagi kami bertolak. First destination adalah Putrajaya utk urusan signature surat ANGKASA utk kereta aku. InshaAllah, moga dipermudahkan. Berkat doa dimakbulkan Allah, perjalanan dan urusan aku di Putrajaya selesai sebelum pukul 1 pm. Then journey aku diteruskan ke Klang, rumah akak aku. Selesai ambik kain baju utk raya, aku pon teruskan ke destinasi impian iaitu Kampung Padang, Bandar Baru, Kedah. Sampai rumah pukul 6.30pm then sesuai sgt utk mkn ptg last sebelum posa esok hari. Malamnya, aku join mak ke masjid utk terawikh.

18 - 24 Jun 2015 - Jadual aku di kampung sememangnya ketat dan padat. Supir memang menjadi pekerjaan tetap dan berpencen aku dikala di rumah. Bawa mak ke salon gunting rambut, kedai cermin mata and ke pasar utk beli barangan basah and groceries. Best dapat luangkan masa dengan org2 special kan, walaupun penat kita puas hati dan lapang.

24 Jun 2015 - Flight aku ke Senai jam 9.30mlm. Apu hantar aku ke lapangan terbang lps Asar dengan teksi pakcik Mat Desa. Dia adalah insan yang menjadi tempat Apu aku meminta pertolongan memandangkan keadaaan skrg Apu sudah tidak sekuat dulu utk drive jauh je Penang. Pakcik masih bekerja sebg pemandu teksi khas utk keluarga aku dari aku kecik, dialah hantar abg, kakak, aku dan adik2 ke IPT dikala pendaftaran bermula. Tq pakcik ....Allah saja dapat membalas jasa2 pakcik. Aku dan Dayah berbuka di airport Penang dalam keadaan selesa sbb airport tuh sgt konvinien selepas diubahsuai. Byk kedai2 utk dipilih, dan kami memilih Kopitiam Penang sbg restoran berbuka. Juadahnya tade la menarik, tapi buleh la dari tade. Lps solat jamak maghrib dan Isyak, kami sekali lagi makan burger KFC utk menampung rasa tidak puas hati lps berbuka juadah kopitiam tadi. Tiba masanya, kami berdua selamat berada di perut flight AirAsia AK6419 utk berlepas ke Senai Johor. Tepat jam 11.15pm kami tiba disambut kwn rapatku Tasneem dan Juliet yang setia menanti di balai ketibaan airport Senai. Thankyou Allah, perjalanan aku selamat dengan redhaMu dan keberkatanMu jua dengan sahabat yang mendampingiku. Amin.

salissal said...

best....sayu pulak baca entry ni di bulan remmdan

Sitibuha Md Kassim said...

tq sal....sayukan...bulan Ramadhan yg paling manis sewaktu di polimas, bila kita semua dok berjiran...best sgt.....skrg, no more...

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...