Friday, May 19, 2006

:: 19/05/1978 - 19/05/2006 ::

Tgk tarikh atas pon tahu apa kebendanya aku nk bercerita dalam entry nih. Ini la tarikh keramat aku melihat dunia pada pukul 2.30 petang hari Jumaat, sama ngan hari nih tanggal 19/05/2006 jatuh pada hari Jumaat.

Apu aku pernah bercerita waktu aku lahir kat umah aku di kg balai lama....waktu tuh apu aku baru balik dari masjid solat jumaat...trus bergegas pi jemput mak bidan lps tgk mak aku dah smpi time nk bersalin kot. mak bidan aku lak kununnya ditakuti oleh org kg sebab ada mem'bela' benda yg tak sepatutnya...yer la org2 lama lu depa slalu ada pelihara benda 'halus'. Tapi aku mana tau apa2, yg pastinya dia bidan aku waktu tuh.

Waktu nk kuar tuh, Apu aku ckp dia cemas sgt sbb aku meluncur ja kuar... sib baik pjg umur, klu dak kepala aku nyaris bantai bucu almari yg berdekatan..hehehhe, Allah beri peluang lihat dunia.

Membesar la aku dlm keluarga yg serba serbi sederhana....waktu tuh Apu aku bersawah saja..so leh bayangkan keadaan ekonomi kami sekeluarga...leh la idup, ngan 3 org anak..

Dipendekkan citer, lps beberapa thn, keluarga kami makin bertambah...jadinya 10 org adik beradik....keh keh keh..membesar bagai johan semuanya, sbb janji Allah itu pasti, setiap anak dijanjikan dengan rejeki masing2. Aku jadi kakak kepada 7 org adik. Fuh, besag gaks la tugas...yer la jadik anak yg batch atas nih mmg gitu.

Tapi aku bersyukur ngat dok dalam famili ramai camnih, sbb aku belajar kongsi semua benda...yer la sikit sama2 sikit....susah sama2 susah...ada la nilai idup yg byk aku leh belajar dalam famili yg besag..maybe lain org lain cara orientasi familinya....ikatan sesama famili pon akan lebih rapat..sbb semua xtvt kami akan buat sesama adik-beradik..main sekali, mkn skali , ngaji sekali..n kena pukul pon ramai2 nangis sekali....waaaaaaa....

Short lagi citer, tiba masanya aku habiskan zaman2 sekolah, dari sekolah rendah (6 tahun) ke sekolah menengah (5 tahun) ...then aku sekali lagi Allah beri peluang belajar ke Matrikulasi UUM (1 thn, tak smpi pon, 10 bulan jer)...trus masuk ke first year degree (3 thn)...so dah baper bayk ek masa aku sekolah? 15 tahun tuh.....

Dah abis pegang ijazah, aku mmg dah nekad utk smbg ...keh keh keh..pelik ja kan...org nk keje lu...aku lak, takmo...ntah la, smpi skrg aku tatau jwpn utk soklan tuh...aku SUKA ngaji kot....(dah tade peluang keje masa tuh sama)...aku diterima utk sambung ke peringkat Sarjana. Tapi aku tak bersorangan la....aku tarik sama geng lama aku masa Pernas, merangkap besfren aku waktu masterji.

Nasib aku kurang elok masa smbg master...aku agak terawang2....begitu jugaks ngan nasib kekwn aku yg sama geng....tapi disebabkan NEKAD jugak nk abiskan...aku terpaksa korbankan 5 kali sambutan hari lahir kat kampus..... sedar x sedar aku dah sedekad kat UUM....dari 1996-2006....camner tuh?hehheheheh....Redha ja la, nk wat camner?

OK, lastly, hari nih aku sambut secara DEWASA kat tmpt keje....yer la..dah tua2 camnih watper nk wat sambutan bagai....dpt wish dari kwn2 pon dah cukup baik. Tanda ingatan yg paling berharga ...and aku wish sgt dpt 'adiah besday' yg paling berharga thn nih....akan datang..tunggguuuuuuu....

Pada Anip aka MON (wish awai sehari), Kak leha,alizam, suhainy, Aya,kak zack, cik maz dan anne tq so much wish tadik...pada kwn2 yg lelain (tak dpt sebut nama sbb blom terima SMS setakat nih) time kasih atas ingatan kalian....ok bye.Hope thn nih menjanjikan yg baik dari thn2 lepas..and moga 'sesuatu' (mazlyda,2006) yg aku cari akan dapat..AMIN!

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...