Tuesday, September 30, 2008

:: Pagi 30 Ramadhan yang Hujan ::

Pagi nie memang sejuk, sejak semlm lagi ujan menimpa bumi klu tak silap aku. Suasana suram, muram, manusia kat umah aku pon tak aktif dah. Kalu tak, waktu2 mcm neh ada saja arahan keje dikeluarkan. Yer la esok dah nk beraya beb. Mak pantang tgk ada yg goyang kaki, sure kena sound dari cerok mana sekalipon dia berada. Hehheh, bukan nk ngumpat bulan2 posa neh, but itulah yg aku dok perati peel mak kesayangan aku. Dia memang ringan tulang, aci boleh semua keje nk dibuatnya. Cuma kudrat je tak mengizinkan dia. Semangat member memang kental. Abis2 kami adik beradik la jadik tentera kerahan. Tapi kan, aku ghasa benda tuh semua bukanlah satu beban, bahkan sesuatu yang aku rindukan bila tiba time nk raya nih.

Kalu tak silap aku, semua persiapan dah rapi. Cuma perlu touch up bahagian kekemasan umah n baju nk pakai solat sunat awal pagi esok. Ujan dari semlm menyebabkan kain yg dibasuh terbengkalai dalam raga. Nk jemur, no more space to put, nk biag, takut masam plak jadinya. Aku suggestkan nk ampai secara terapi angin ja la..ahahahhahahah...'hang' beramai2, makanya akan ada percent kekeringan jugak kan.

Akak aku seperti biasa akan jadik main chef utk hidangan pagi Syawal. Dia pakar masak nasi kaler2 nk berempah...maksud aku nasi yg lain dari nasi putih yg aku expert tuh...ekekekke (nasi putih ja tau, tuh pon semlm mana silap ntah, mentah plak coz letrik putus masa masak, "salahkan letrik la plak"). Plan menu dia pagi Syawal, nasi daging. Lauk plak mak aku support. Aku mcm biasa amik peranan makcik cleaner la. Keje mencuci serah kat aku and my younger sis. Yg lelain? Hmmmm...tgk2 la mana keje kosong, masuk ja. Selalunya yg lelaki akan cuci bahagian luag umah. Yer la keje2 tuh semua memang sesuai utk depa yg takyah nk bertudung litup utk keluag umah. Seluar short pon dah kira OK.

Tapi? Alahai ujan bagai merengek-rengek tanak berenti. Semua keje2 pembersihan sekarang cuma melibatkan kawasan dalaman ja la. AKu takut satu jer, semua plan tak jalan, tak menjadi, balik-balik makan bihun sup aja la kami pagi Syawal. Semlm Apu dah plan nk sembelih 4 ekor ayam kampung yg dia bela. Nmpk blom ada progress bab tuh, sebab Acik (adik lelaki aku yg satu2nya bleh harap wat keje2 mengejar ayam) tak nmpk batang idung. Nih aku gerenti tgh layan cik 'lena'. Sedap beb lena dikala ujan pepagi cenggini. Alamak, sepi la weih dalam umah nih. Semua orang tak bergerak. Masih dalam selimut dicengkam kesejukan yg menyengat pagi Ramadhan yg ujan nih. Bonda kesayangan yang ambik tempat atas sofa PVC depan ruang tamu pon tak nmpk tanda-tanda akan bangun lagik. Alahai, begitu kaku aku rasa dalam situasi mcm nih. Apa aku nk buat ha?

Hmmm...oklah aku ghasa aku tau nk watper. Isk, bukan nk join yg lelain berbungkus dalam selimut (tak baik tau), aku nk siapkan keje semlm aku yg terbengkalai. Till then, aku stop lu, lenkali hapdet plak pasai insiden2 yg menarik berlaku sepjg aku bercuti sambut rayer awai kat kg kali neh. Ekekekke, gumbiranya hati aku merasa cuti spjg ni.

~Adios

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...