Sunday, August 23, 2009

:: Salam Ramadhan ::

Ramadhan tiba lagi. Seluruh umat Islam mula menahan lapar dahaga serta menjaga seluruh anggota badan dari melakukan dosa pada 22/08/2009. Hmmm, kalu nk dikirakan, dah baper kali aku berposa sepjg usia aku ek? Let me count....aku tade la baguih mana masa kecik2 dulu. Aku smpi darjah 6 pon dok tipu2 lagik posa...yer la, zaman jahiliah aku lmbt abis. Aku masih lagik menelan air masa mandi sorg2 kat telaga. Bayangkan, balik sekolah panas2 then nmpk plak air telaga yg jernih dan sejuk....dah cukup utk aku bayangkan sirup bandung tengah melambai2 minta diminum....ekekekekkeke...sedappppp....air telaga rumahku.

So, bila dihitung balik....aku cuma berposa dalam 15thn lebih ja la....isk isk isk...takkan la kot...jap. Eh, silap tekan calculator plak...Betoi la tuh...kureng lebih hitungan aku ada ralat dalam 0.5 jer..... Sikit jer kan? Tuh pon mana ada yg penuh 30 hari...bestnya kepada saper2 yg leh berposa penuh... tak yah la nk bayag2 posa lepas abis Ramadhan. Bersyukurlah anda semua.


Bulan penuh barakah nih memang lain pembawaannya kan? Suasana pon sayu jer ghasa. Entahla klu aku sorg2 jer ghasa camtuh. Cuaca yg tak menentu skrg mmg lagik menyumbang kepada perasaan yang tak menentu. Bila best tuh? Asik2 sedih jer. Hmmm, sure la time nk berbuka and ngadap juadah. Time tuh, mmg ghasa posanya aku. Bila balik kg halaman, lagik meriah. Suasana berbuka diserikan dengan leteran mak dan omongan apu aku yg senantiasa ada agenda sebelum berbuka. Thn nih dia dok berkira2 baper ekor ayamnya akan dikorbankan sepjg posa and baper ekor akan tumbang masa 1 Syawal. Hmmm...adik2 aku lak sibok ngan hal camner nk meriahkan rayer mcm mana kami ghasa waktu kami kecik2. Depa dah bijak komplen naper masa depa kecik, suasana tak sama mcm dulu?


Sebenarnya aku selaku tukang karut kat umah sentiasa meriwayatkan citer2 lama yg best2 kat depa...so, depa leh compare la kan.... antara dulu dan sekarang... siyan pulak bila dengar rungutan camtuh. Adik bongsu aku paling ghasa la sebab dia sekarang sunyi sepi. Teman baik dia cuma abg dia jer la...adik aku yg second last. Yg lelain, sambung study...terpaksa kluar umah...batch2 aku yg atas2 plak dah keje....dan ada yg dah kawen....so, memang berempat dgn parent jer la kat umah..sampaikan satu masa tuh, dia siap nangis pagi sebab ghasa sunyi....meleleh air mata jugak dgr story dari mak. Apa nk buat, cakp kat dia....nih la cycle idup.




No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...