Tuesday, May 17, 2005

:: Kisah Hari Guru 1995 ::

Sambutan hari guru baru2 nih mengingatkan aku pada satu insiden yg mengharukan. Kejadian nie berlaku pada tahun 1995, di kala aku pada masa tuh senior la kat sekolah...ekekek, plus ngan berjawatan ketua kelas n pengawas perpustakaan lagi tuh (apa nk buat, gila kosa), takde la...dah amanah cikgu2..aku relakan aja.. Sambutan hari guru kat sekolah aku mmg meriah la..semua pelajar terlibat utk membuat persembahan dan dedikasi khas buat guru2 kesayangan masing2. Aku n geng senior lain tak terkecuali la, kena jugak....hek hek hek, takleh kasi tau, kang ada yg teruja plak....iskkkk, lupakan kesah aku, bkn main isu pon.

Kebetulan tahun yg sama, aku ada dua adik di sekolah yg sama, sorg tgktn 3, dan sorg lagik tgktn satu. Yang tgktn satu nih sekolah petang. tapi disebabkan sambutan nih serentak, pelajar dari sesi petang akan turut menjoin sambutan. makin meriah. Ada plak dikalangan pelajar yg kasik adiah kt cikgu2 fav masing2, cikgu2 SA pon ada,ceshhh..hampeh ja bebudak pompuan tuh! Hmmm.., aku ngan geng kelas, share ja duit bg adiah utk guru tingkatan kami, Puan Nabila, merangkap cikgu BI aku (hampeh kena baca petikan ja aku hari2...)

Lps sambutan pada sebelah pagi, tgh hari, cikgu Nabila mahu kami kembali ke kelas..alahai, lecehnya..baru ingat nk skip kelas trus balik..ekekek, gengster nih. OK la, aku pon menurut la arahan, aku ckp kat semua kwn2 utk balik ke kelas lps majlis. Cikgu Nabila pon masuk la....ngan senyuman smpi ke telinga, dia duduk di depan kelas. Mcm tau2 ja ada adiah utk dia...AJK kelas pon mulakan peranan, bagi ucapan sikit2, then bwk adiah, serahkan kat cikgu Nabila. Kami semua terharu tgk muka dia yg dah berubah. Merona merah pipi dia menahan sebak. Uishhh...semacho2 cikgu pon leh nangis nih, saipa?

Dia diam kejap, then pelan2 memulakan citer. Dia tingat satu kisah sayu rupanya, masa ngajar kat satu sekolah dulu. Ada sorg student dia, pemalas sgt..dlm kelas tidor ajer...keje sekolah x pernah nk siapkan....dah la agak pengotor...hehhe, dia la ckp...busuk ja dok dekat budak tuh...ye la..budak lagik, tatau nak jaga kebersihan. Satu ja baiknya budak nih...takde nk buat bising dlm kelas. Cikgu ajag, dia akan cuba pahamkan...ada minat la jugak...itu yg buatkan cikgu Nabila lega sket.

Tiba masa sambutan hari guru, semua pelajar berbaris la nk sampaikan sesuatu utk cikgu tersayang, tak kira la ucapan ker, adiah ker.Si budak nih tak ketinggalan. Bila smpi time dia ja, dia tunduk pandang lantai... heran la cikgu aku nih. kat tangan dia ada bungkusan suratkhabar kecik. Sambil hulurkan bungkusan suratkhabar tuh, dia ckp" Cikgu time kasih kerana ajar saya. Saya takde adiah apa2 nk kasi. Semlm saya pegi kedai, ini ja adiah yg mampu saya bagi". Pelajar2 lain dah berpandangan sesama sendri. Ada yg nk ketawa tgk bungkusan paper tuh...tak baik tau!terharu la cikgu aku nih, sorg budak yg cenggitu pon ingat nk bagi sst kat dia. Bukak ja bungkusan, ada sepasang jarum peniti berkepala merah jambu. Masa zaman nih, peniti itu la yg slalu budak2 pompuan pakai 'tuk kemaskan tudung.

Cam nak menitik ayag mata cikgu aku terima adiah dari budak tuh. W/pon benda tuh bernilai seposen ja....dia ada hati nak bagi kat cikgu aku sebagai tanda time kasih dia sbb mengajar dia selama nih. Dan smpi ke hari ni, cikgu aku masih simpan jarum peniti merah jambu tuh(masa, tahun 1995 la, skrg tatau la ada ke idak lagi?) Itu la dia kisah cikgu aku yg sorg tuh. ...Terima kasih cikgu Nabila...terima kasih cikgu2ku di SMSAT.

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...