Sunday, July 03, 2005

:: Kg Perlis with Luv ::

AKu kembali ke daerah asal ibuku Khamis lepas. Begitu tenang suasana sawah padi yang menghijau. Kg tuh merupakan tmpt kami adik beradik n sepupu sepapat berjumpa setahun 2 kali sempena hari raya satu ketika dulu. Masa tuh best sgt, arwah tok wan aku masih ada. kami pon kecik2, sebaya ja. Hee heh heh..yang pastinya sawah bendang tak pernah aku terokai. Heheheh, alergik lintah n pacat. klu naik seko ghasa mcm akan mati ketakutan jerk. hehhehe, masa kecik gitu la rupanya, tapi dah besau OK dah.

Skrg keadaan kg mak aku tak sama lagik. Dah usang, suram and tak de 'world' lagik (isk, ala2 Mawi AF3 lak). Arwah tokwan aku tinggalkan umah yg besag dah dikecikkan, tinggalkan sawah nan luas, dh dibahagi2kan. Apa yg ada utk kami cucu2 dia? hanya kenangan silam. Tinggal ibu rumah nan usang dan sedikit ruang dapur utk keluarga pak lang aku berteduh menjalani keidopan seharian.

Fuish, mcm tak sedag waktu kian merangkak ke mlm hari sewaktu aku berada di luar kwsn umah ptg tuh. Langit jelas terpancar warna-warni yg MasyaAllah, cantik lah! sayang takde kamera, klu tidak mahunya aku snap sesuka hati buat kenangan. Sempat aku layan jiwang masa kat luar tadik.Mengenang dulu n sekarang.Naper x sama lagi? naper? Sedih n sayu ja. kalau tidak ptg2 begini kami sepupu2 gi halau burung2 ciak, meniti atas batas bendang. dari jauh lak, nmpk pakcik aku ngan joran di tangan, bwk balik ikan haruan. Tok aku n Acu sebok kat dapor menanak nasi n menggulai ikan yg masih 'fresh' dari sawah. Paksu yg sebaya abg aku baru balik dari mandi kat ban tadop. hehehehe..meriah gitew!mlm2 budak2 ngaji kat umah jiran tok, dgr sora2 mersik smpi ke umah. Hmmmm...( sambil menarik nafas panjang). Semua tuh tersimpan kemas dlm lipatan memori , kekekkekeke.

Satu benda yg paling best kat sana. Tidor mlm besh sgt. 'aircond' semula jadi berhembusan hingga subuh hari. Isk isk...bahasa2 aku pon dah ala2 beralun, bak riak angin sepoi2 bhs yg meniup mlm aku di sana. Esk pagi bertolak ke bandar baru. Kejap ja ghasa dok Kg Perlis. hehehhe, takper, sekali sekala aku leh jenguk lagik. Aku angkut bwk balik rombongan paklang balik bandar baru. hehehhe...biar diorang merasa angin bukit pulak.

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...