Monday, April 18, 2005

:: HikmahNya akan Tiba ::

Kalu slalu ayat2 nasihat utk kekwn " Ada la tuh hikmahnya", akan kita utarakan pabila sahabat sdg menghadapi kesukaran dgn ujian2 Allah. Dlm idop nih, slalu ja kita kaitkan ujian dariNya akan dibalas dgn hikmah yang nyata. Dulu aku hanya ucapkan benda2 tuh sekadar utk penenang hati org lain, tp kini aku semakin dpt melihat kenyataan sebalik ucapan2 tuh.

Allah Maha Adil dan Maha Mengetahui akan segala sesuatu. Ya Allah, kekuasaanMu diluar batasan seorg hamba yg kerdil. Aku sudah byk kali didatangi dgn ujian, tapi bila dpt kluar dari ujian atau masalah itu, terdetik ucapan syukur sekadar didada. Kenyataannya aku lom ambik berat akan hikmah yg acapkali aku sebut sblm ini. Ini la dia yg dinamakan HIKMAH Allah.

Aku dpt berita gembira pabila seorg kwn baik memberitahu dia berjaya mendapat kerja. Setelah menghadapi ujian ALlah dlm menjalani kehidupan sbg pelajar, dia menemui jalan buntu. Setelah penat mencari jawapan utk keluar dari belenggu itu, dia didatangi hikmah Allah iaitu petunjuk yg selama ini dia cari utk kluar dari masalah yg menghimpit. Syukur, Alhamdulillah, aku sbg seorg sahabat tumpang gembira dgn berita yg dikhabarkan.

Aku? Bagaimana dgn aku yg selama ni masih mencari2 jalan utk melangsaikan perjuangan aku ni? Mungkin semuanya depan mata, cuma aku yg tak sedar akan kewujudannya? Aku dah berjaya ka? Tapi, aku lom dpt selesaikan apa yg tersurat pada lembaran tesis aku skrg. Iskkk, biar terbuka pintu hati aku utk melihat hikmah Allah ini. Setiap ujian Allah ada hikmahNya. Ya...itu la dia, ayat dari aku utk aku sendiri. Penat dah menyalahkah diri sendiri. Ya Allah, kurniakan aku keberkatanMu, keredhaanMU...kerna aku percaya hikmahNya akan tiba. Amin

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...