Wednesday, April 13, 2005

:: Isk....pi mana brooch nih? ::

Pagi nih mai opis awai sket. Ntah la, bgn ja pagi tadik trus bersemangat nk mai lab awai. Ekekekek, tp takde la awai beno, semua lalat2 n kucing2 sekitar umah dah pon memulakan kehidupan rutin memasing, aku ja yg ghasa diri bgn lebih awai.

Dh bbrp hari aku tak update blog. nk masukkan entry baru, takde ide nk tulis menda la. Tapi saja la aku tetiba, ceeeewah idea dtg plak. Aku tingat satu kes yg dah agak lama berlaku. tak silap aku masa mula2 aku sambung ngaji kt UUM, fisrt sem masterji. Masa tuh time posa , kira2nya seminggu lagik nk ghaya la.

Mmg semangat la aku nk balik berposa ngan famili kat umah awai seminggu. Dok plan dah nk buat kuih-muih ngan mak n kakak. Nk jadikkan citer, tahun tuh aku mmg sebok ngan akak nk shopping baju ghaya. Beli awai nih, takut berebut ngan org klu dah dekat nk ghaya baru nk membeli-belah. Dari atas smpi bwh la kiranya adik2 aku dpt persalinan baru sempena ghaya..siok depa, aku jugak yg takde. Eh, bkn tak beli baju baru...beli, tapi takde la beriya mcm budak2 tuh. Siok sgt ngan sampin, songkok, capal, fuish...segak bergaya la seko2. dah la adik2 lelaki aku 6 orang, mmg depa ja dok pulun menge'test' baju baru memasing.

Adik pompuan aku yg sorg nih senang ja klu pasal baju tak byk peel. But, psl kasut dia takde kompromi. Ada saja tak kena, takde style la, nk tali byk la, kale yg seswai la...iskkkk...ngada tau seko nih, gewam aku. Tapi setahun sekali, hmmmm..ayat penenang hati la tuh. Masa beli dulu tanak lak dia komplen psl nih, ini sehari sebelum hari raya lak tuh...mlm sebelumnya dah buat pengumuman, esk hari raya, tup2 dia leh ckp tak berkenan kasut yg kami beli. nk kena tukar ka? Oh no!!! takkan last2 minit nk tukag kot? hmmmmmm.....kena jugak...tensen gue!

Aku hangin la satu badan. Mana leh layan camnih, aku pon ada tugasan menanti,balut ketupat lagik (nk anyam lom blajar), pasang pelita kat depan laman, keje aku jugak, buat2 bz la kan sebb nk lari dari kena gi Parit buntag (PB) tukag kasut adik pompuan aku tuh. Iskkk...last2 akak aku ajak jugak.Alahai, lomah badan ghaso. dah la mencabarnya hari2 akhir posa nih, letih semcm lak. Dgn seberat2 hati aku bonceng jugak moto, kluar pekan PB ngan akak aku..dah petang lak tuh, buhsan...klu dak time cenggini la aku n geng pasang pelita depan umah, sbb mlmnya kmi nk main mercun...ekekekkek

Smpi ja PB, mmg full house dah...org berpusu2 la shopping last minute katakan. makcik2 ada yg sebok beli kuih-muih tradisional yg berlonggok kat pasar ramadhan. hari2 depa niaga kat sini, mmg berbaloi.tak ketinggalan lomang2 yg baru dibakar. mmg tergugat la posa bau benda2 lazat cm tuh. km parking area2 jam besag pekan PB, dekat ngan kedai kasut tuh. Masuk ja kedai aku trus pilih la..nk kasik cepat proses penukaran tuh, harapkan akak aku,dia pon dok belek2 lagik, baik aku ambik action segera. Ekekekekk..

Lps dah setuju, km pon beredar la. Masa tuh dah dekat koi 6 kot. Aku soh akak pecut moto sket sbb nk kejar waktu berbuka yg dah semakin awai last2 posa tuh. Maunya sengah jam gak klu dari PB balik umah aku. Dgn gaya ala2 ridos, akak aku pecut moto, minah tuh mmg kaki racing pon.naik seram lak aku...dlm perjalanan smpi ke area2 ampang jajar transkrian semua kenderaan kena slow sbb ada bumper kurus n padu menanti. silap2 haribulan klu deraih, maunya melambung org blkng.

Dlm masa tuh, aku ada pasan ada satu motor yg dok saing ngan kami. Akak aku mmg fokus ke jalan ja, so dia akan ignore menda2 lain. Aku nih pembonceng, so mmg pasan la. mamat yg bwk motor tuh dia pakai serba merah, tak tahan. baju merah, helmet merah. Dan motor dia skali merah. Sbb helmet dia full cover, muka talak nmpk lor. Aiseh, apa la mamat nih follow dekat sejak2 kat ampang tadik nih? Tapi aku pasan dia ada hulurkan sesuatu..isk...apa benda nih? tak pedulik tuh, km teruskan perjalanan. Smpi area2 kilang premier, dia still ngeko...alamak, pe hal mamat seko nih? abaikan, km pecut ke depan sket.

Eh,pesal aku ghasa tudung aku mcm terkuak ngan bestnya? angin laju ka? siap kaco pandangan sendri nih, mana leh tahan...periksa la kejap.alahaiiiiiii...mana lak brooch aku nih? aku pegang kuat tudung depan. takper, jap lagi lps simpang dah nk masuk kg yg dekat ngan umah aku...tetiba2..troot troot troot troot... ada motor mmg close sgt moto km. kali nih clear,dia sdg hulurkan sst kat tangan dia, dan benda tu ialah brooch aku....alamakkkkkk, buntang bijik mata!!!! camner leh ada kat dia nih? Aku pon tepok2 bahu akak aku soh berenti tepi jalan. masa tuh nk masuk simpang ke bukit panchur, area fly over lak tuh. aku nmpk mamat serba merah tuh berenti jugak but, ke depan sket.


Dgn helmet tercover elok, dia lari2 anak mai kt kami. Aku nih, mmg ya Allah, malu gilos, yer la camner lak dia leh dpt brooch aku tuh? Aku ghasa muka penat posa tadinya dah bertukag jadik nerbes. Dia mai dgn gaya yg sama mcm kat ataih moto , hulurkan brooch aku. Nk gelak sgt, mmg sah! dia tanya 'hak adik punya ka?' Aku terkulat2 ja, angguk cepat2. 'kat mana jumpak adik?' aik, aku panggil dia adik jugaks, ah, whatever la. Dgn nada mcm nk gelak dia habag ' Dlm raga motor saya dik, ataih lemang saya tuh'.hek eleh,rupanya brooch aku melekat kat buluh lemang dia. Aiseh, pandai terbang carik lemang yer.

Aku tunduk2kan muka, yer la malu besag nih, brooch leh terbang masuk raga motor org. takde aku nk tgk muka mamat tuh, tapi dari sora n susuk badan dia, cam muda ja lagik, pangkat adik2 aku jer. Lps ucap time kasih kat dia aku blah cepat2. Kureng nguh akak aku, dia leh keraih perut dok gelak kat aku. maunya aku golek2 dah malu kat situ, leh dia dok tekan perut 'ghenggah' gelak. Pokka sungguh. takpa, takpa...leh tanya2 lg tuh, cam na mamat tuh juper brooch aku. maleh layan. Panjat ja belakang motor, trus kami memacu balik umah. Dah nak masuk waktu dah masa smpi.

Lps mkn baru aku ada mood nk gelak..sungguh2 aku dok bercriter ngan akak aku psl tadik...dok gelak sungguh2 smpi semua dok heran saipa la minah2 nih gelak beriya. hmmm, depa pon sama ja berjangkit gelak lps kami citer. heheheh, hmmm, baru tau insiden tukag kasut ptg tuh. Dah dah, esok nk ghaya, mlm nih all out la aku n geng fire umah berdekatan ngan mercun roket and mercun lidi.

Bila dikenang insiden tuh, aku gelak sendri. Even smpi skrg, ia masih kekal sbg kejadian paling takleh lupa. Aiseh,lupa nk wish slamat ari raya kat mamat serba merah tuh, klu dak, leh la berkenalan ker, ajak mai beraya kat umah ker...ekekekek. tapi semua tuh dah terlewat...biar la ia kekal sbg memori lucu sehari seblm raya. Simpang fly over tuh lak akan jadik penanda aku n akak memulakan citer lucu tuh klu kami sama2 lalu utk ke pekan PB.

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...