Thursday, August 06, 2015

:: Kisah dari sebuah pondok ::

Episod 4: Treble clef, UPSR dan fitnah

Recap episod 3~

Aku yang sedari tadi asyik mendengar tetiba diganggu oleh bunyi meja diketuk. Aiseh, bestfren aku dah mai. Apa lagi aku bukak cerita Rin Hani koma la, cerita kartun la…then last2 aku akan pandang ke langit nak tengok awan jadi bentuk apa….geng kami suka benda pelik, sebab tu aku tak campur sangat dengan geng yang agak dewasa dan suka berdandan. Kisah gossip tadi aku dengar sebenarnya, tapi aku tak ambik pusing sebab kisah tu tak dak kena mengena ngan aku pon.

Krrriiiingggggg!!!!!!!!

Sambungan ~

“Woi, sshhhhhh...cikgu  Hasnah la…” Ada mata-mata tade upah dari luar kelas bagi amaran cikgu bahasa Malaysia kami menuju ke kelas. Aku yang memang sudah berada di meja sendiri cuma memandang ke pintu bersedia untuk memberikan salam. “Bangun, Assalamualaikum cikgu” Aku mendahului yang lain memberi salam. “Okey duduk”..dengan penuh kedutan di dahi, cikgu Hasnah tampak serius. Aku hanya tertanya-tanya dalam hati, kenapa cikgu yang selalu ceria ini tampak bermuram durja. Adakah sesuatu telah berlaku? Tapi, suasana kelas macam biasa setelah cikgu memulakan kelas dengan penulisan karangan sambil sempat memperingatkan kami akan kelas tambahan sabtu ini untuk muzik? Opppsss…sejak bila pulak subjek muzik ada kelas tambahan? Hmmmm, aku mengiakan saja bila cikgu cakap wajib datang. Something fishy is going on!

Tamat kelas, sehingga ke hari khamis, agak kecoh sekolah dek ura-ura cerita gossip pelajar bermanja dengan guru semasa rombongan tersebar. Uishhhh, jadi viral pulak yer? Aku mendengar ada krisis antara SS dan Noor dalam kisah tu. SS tu sapa lagi? Budak syarifah tu la….but kisahnya aku kurang pasti…camner term bermanja tu, siapa yang sebarkan fitnah tu sampai jadi viral, memang aku kurang pasti. Tiba hari Sabtu semuanya terjawab. Cikgu Megat masuk kelas dengan muka bengis dan mula melukis treble clef pada permulaan garisan clef….so, kami tahu la dia akan memberikan note2 dan kami dikehendaki melukis dalam buku nota benda yang sama. But, aku Nampak muka cikgu Megat serius sambil menahan sesuatu. Tak semena-mena….pangggggg!!!!!!......dia menghentakkan pemberis kayu warna kuning (selalu patah sebab cikgu pukul pelajar yang nakal dalam kelas) yang digunakan untuk melukis clef ke meja….Opocot! aku dok depan sekali memang teropocot abis time tuh. Jantung nyaris lompat keluar.

Sekali, bila dia angkat muka kat kami, air mata dia bergenang. Dengan tangan yang didepangnya luas, dia seolah-olah merenung tajam kearah aku yang didepan ….”siapa yang sebarkan cerita saya semasa rombongan?”….Gulp......aku menelan air liur....akukah? apakan? ...baru aku perasan, pada masa yang sama cikgu Sani iaitu cikgu disiplin sekolah (merangkap best fren cikgu Megat) dan cikgu Hasnah sudah ada dibelakang kelas memantau insiden itu. Aku tak semena-mena bangun seolah-olah bertanggungjawab. Berkalih-kalih pandangan ke depan dan ke belakang dengan muka innocent menyebabkan situasi menjadi kelakar sebentar. Maybe muka poyo aku masa tu memang blur sangat kot, sampai cikgu Hasnah ketawa. Sebutir perkataan dari mulut aku tak terkeluar pon. Maybe .....banyak sangat tanda soal dalam kepala? Siapakah? Yup...nama aku kalu di akronimkan sama ja dengan syarifah, iaitu SS, but aku bukanlah insan yang menyertai rombongan. Maknanya aku tak tahu menahu akan insiden tuh. Lain lah syarifah...but, kenapa pulak dia nak sebarkan berita kalau ianya dusta kan?

Disebabkan aku terlalu banyak ambil masa, cikgu Hasnah terus datang ke depan, menyuruh aku duduk...Cikgu Megat tetap di meja depan sambil menunjukkan perlakuan kurang senang ... nak duduk salah, berdiri salah....isk isk...aku paham...dia marah dan kecewa dengan kejadian itu. But siasatan kenalah teliti. Mana buleh salahkan orang yang tidak bersalah? Akibatnya, semua geng aku kena panggil bangun dan jelaskan apa yang berlaku pagi kami bercerita kisah itu kununnya. Kami semua blur kot, sebab kisah Rin Hani Koma dan kisah kartun Blue blink kot kami asyik sangat bergossip pagi yang sama aku dengar kisah gossip cameron dari meja belakang.....but sapa yang bercerita aku kurang pasti sebab aku hanya membelakangkan mereka.

Berguguran juga airmata cikgu Megat tatkala dia memberikan peringatan kepada yang menyebarkan berita gossip terhangat di kala itu. Aku n geng buat muka mangkuk tingkat jer, sebab kami ala2 boleh menghidu pihak yang terlibat yang dari tadi mendiamkan diri. Last2, SS ditujukan secara andaian kepada aku? Oh, No.....Aku bukan taknak defend diri, but bagi aku cikgu2 lebih arif behaviour aku kat sekolah...selain di kelas, library dan padang aku akan abiskan masa bermain ngan collegue aku di dewan sekolah. Kami plak tu memang tak popular langsung ...sebab kami budak2 lasak yang tak ambik pusing sgt dgn orang lain. Itu motto utama kami, “jangan kacau org, org pon jgn kacau kami”.....tade rupa sama, so, ala2 sememeh ja dengan muka belemoih (comot in kedahan). Huhuhuhu....siap belasah org lagi kalau berani kirim salam ni...budak2 dulu kalau nk berkenalan, depa mulakan dengan “Assalamualaikum...tak jawab berdosa”, so sopan kan? Tapi kalau ngan geng aku, sapa pon tak berani, ngan muka poyo ketua kelas n geng2 aku atlit yang lasak, mana ada org nak tengok...but dalam masa yg sama aku ‘terkagum’ dengan sorg budak pendiam dalam kelas.....alahai, crush bum bang yg aku ghasa lebih kepada respect dengan pengorbanan dia kepada keluarga dia....okeh, drop this sendu momen, back to titik itam itu...

Nak dikisahkan, Ahad tu memang boom la nama aku kat sekolah, kununnya ala2 mami jarum penyampai cerita cepat dari berita. Hai la nasib, lembu punya susu, sapi dapat nama...Tapi citer tu last2 diketahui jugak, bukan aku SS yang dimaksudkan...tapi sicantik manis tu la.....Alhamdulillah.....Allah maha Pengasih kan....Dia maha Mengetahui kebenaran...walaupun aku menjadi agak emosional selepas tu, but aku gagahkan diri untuk menepuhi UPSR.

Kisah UPSR pon tak kurang mencabarnya....kisah pensil 2B yang sebatang dan pemadam seketul. Benda2 yang aku perlukan untuk menjawab soalan UPSR itu aku beli dari kedai Ah Seng dekat pekan dekat sekolah. Hujan pulak tengah hari, aku tunggu sampai lepas Asar baru pinjam basikal jiran sebelah rumah aku, TokWan Chin. Kayuhan aku lancar dalam perjalanan pergi, dah dapat barang di cari, aku pantas ke rumah kunun nak relax sebelum esok pagi hari perang besar peperiksaan. Sedang seronok kayuh basikal merah, tetiba, entah dari mana ada binatang itam terbang betul-betul mata aku, di nyetnya ...aduh.....gelap pandangan....aku hampir2 terbabas. Dah la minggu lepas aku betul2 terbabas depan rumah pakcik Awang Panjang..sampai minyak aku pecah...pas tu kena gelak plak....benci betul, hari ni pon area yang sama...aku kena sengat...tatkala berair mata aku, aku berhenti dan memegang mata kiriku yang disengat dan mencari2 apa benda tadi tu?

Hmmmmm, hujan kan....sarang penyegat batang kat pokok getah sebelah kiri jalan tu dah cair...sebabnya sarang depa dari pasir halus.....so, bila ujan lebat abis la sarang depa hancur..dan akibatnya berterbangan la si penyengat batang yang hitam mencari2 mangsa.....nasib aku la .... untuk menyelamatkan diri dari sengatan yang kununnya dua kali ganda dari tebuan tuh, aku pon segera beredar. Aku laju menuju ke rumah tokwan Chin menghantar basikal dan menuju ke rumah. Segera aku mencari minyak gamat dan letakkan pada mata aku. “Pasaipa mata hang bengkak teruk tu?”....”Temingat ketit” ringkas aku menjawab soalan mak....mak kata kena tuam bengkak tuh....then dia bagi aku pakai cermin mata hitam dia untuk ke sekolah esok....dah la esok subjek matematik. Fulamak, mencabar abis dengan gaya bercermin mata, esoknya dalam dewan semua mata memandang aku...pengawas peperiksaan sempat menyiasat dengan pertanyaan yang aku jawab antara hendak dan tidak. Sakit ...air mata asyik meleleh ja. Nasib baik aku masih ada mata kanan. Dapat la aku abiskan menjawab, walaupun aku tahu ianya sangat mengganggu konsentrasi daya tumpuan aku.
  
Tambahan ada ujian pengesanan (ala2 untuk IQ). Nyampah, sebab takde result utk itu. Abis 4 hari, tamat UPSR......Ya Allah, aku ghasa dunia ini kembalik berseri. Semuanya terasa indah dan sakan mencari aktiviti tambahan dengan geng2 .... berkelah la, pi rumah kawan la....memang tak lekat rumah la....... pasar malam nih memang benda yang aku tunggu2 tatkala Selasa menjelma. Nk minum air tebu ngan pekena bihun sup tulang...fuh...abis meter org cakap....

Beberapa minggu keputusan peperiksaan akan diumumkan. Fuh, walaupun aku tade menaruh harapan yang tinggi sebab tahu mengukur baju di badan, tapi aku tetap berdebar. Serius ....tade selera makan dari pagi. TV cakap dalam berita result keluar pukul 10 pagi, aku dari malam dah ketag seluruh badan. Nak bercakap pon dah takmo. Lagi pulak tahu, sure tak sehebat abang dan kakak aku yang menjadi pelajar contoh di sekolah sebab result depa gempak. Besfren aku datang rumah sebab kami berjanji akan gi sekali tengok result UPSR. Dia pandai dari aku.....penuh motivasi dan selalu bagi peransang kat aku...baik sungguh dia....dia paham situasi aku kat rumah yang ramai adik2 kecik. Lagipun aku mana leh bersosial mcm depa sebab mak aku sekeras2nya melarang kami main luar dan gi jauh2....

Tiba di kawasan sekolah pukul 11 pagi cukup mendebarkan sebab ramai geng2 dari dua kelas dah beratur panjang depan pejabat sekolah.....aku dan kawan aku pon menyertai mereka lepas memakir basikal dalam garaj.....bila tiba time nama aku di panggil....



bersambung





3 comments:

Zampeada said...

orang yg tak popular, pendiam ni biasa akan kena tuduh penyebar cerita... at least sekali dlm hidup dia... hahaha...

Sitibuha Md Kassim said...

hmmmm.....ingat lagi insiden bersama farah? isteri si din...itu kali kedua la kena.....cissss...takper ada hikmah....last2 jadi hero tamil la ...menang kendian...

Zampeada said...

kannn... apa lah dosa kita?

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...