Monday, August 10, 2015

:: Kisah dari sebuah pondok ::


Episod 5: Alam baru, kawan baru, masa depan...


Recap episod 4~ 


Tiba di kawasan sekolah pukul 11 pagi cukup mendebarkan sebab ramai geng2 dari dua kelas dah beratur panjang depan pejabat sekolah.....aku dan kawan aku pon menyertai mereka lepas memakir basikal dalam garaj.....bila tiba time nama aku di panggil....

sambungan ~



"Weih, nama hang la Ti" Besfren aku menyiku lengan aku tatkala Cikgu Elias guru kelas kami memanggil nama aku. Perasaan ketika tu payah nak aku gambarkan sebab bercampur-baur. Aku segera lipa slip keputusan, tak mau tengok ... isk isk, susah nak terima kenyataan kalau aku cemerlang, sedih mampus la kalau fail banyak.... tunggu la Haslina ambil slip dia... selang beberapa nama, besfren aku plak dipanggil. 

Dia hanya tersenyum, ..." Ti, hang dapat berapa A?" " Aku tak tengok lagi la weih....aku mana tau..." "isk isk....relax la, meh aku tengok..." minta Haslina sambil tangannya dihulur. "uish....mana bleh, ok ok...aku tengok jap.....hmmmm...Alhamdulillah, aku lulus semua....." kami berbalas senyuman....yer la baper A hang dapat? ...masih tidak berpuas hati....Haslina mahu melihat slip aku..."ok, ok, kita tukag...aku tengok hg, hg tengok aku..."...."Uish, terornya hang Na...3A 1B....Tahniah weih.....hang memang bijak pon....diam2 ubi berisi nuh...."Alhamdulillah Ti, hang pon ok nih....BI A tuh...jarang2 org dapat......" dia mengusik aku sebab aku dapat English A....mana taknya, memanjang depan TV tengok kartun ...bahasa lak omputih, so agak membantu la dalam karangan BI aku..

"Tapi aku tak banyak A cam hang Na....aku 2A ja 1B 1C" ....keh keh keh... dah agak dah matematik aku C...cisss, penangan penyengat batang.....punah result aku...eececece...salahkan penyengat plak dah...dah diri sendiri memang lemah math, nasib la....BM pemahaman aku B ....hmmmm..memang aku tak paham... kurang sikit pemahaman aku kepada BM berbanding BI ker? maybe la kot...


Abis ja dapat result, balik rumah ... menanti nak kena toucher ngan Ajun n kak leha pulak...yer la ...depa punya result semua gempak....best student...aku asai lulus ajer la...ngan malas belajar, beg siap kena baling ngan mak tengah-tengah ujan sebab malas buat keje rumah....aku ingat lagi, kutip la balik buku-buku aku yang basah lencun dek ujan ..beg ijau aku sampai naik kaler coklat...bayangkan betapa banyak funggus yang menempek kat situ. 


Ternyata Apu n mak aku terkejut sebab aku lulus....hehehhe, depa ingatkan aku dah fail 2 atau 3 subjek sebab aku jarang diskus pasai study kat rumah, ilang memanjang...main kat dalam kebun....semak belakang rumah, buat markas atas pokok rambutan dan main masak2....fuh favourite. Siap curi beras, garam n gula dari rumah dan masak kat pondok sebab nk kasik impak real la kunun. Sekali kantoi dengan mak, kena baling abis pot2 tin yang aku jadikan periuk memasak....hehehehhe....memang rare la masak guna dapur kayu....tapi sedap sangat ..ada bau asap2 api gitu.. klu mak sapu sampah aku jadik tukang cucuh api.....then standby ubi kayu matat aku cabut sekitar rumah......perhhh, memang sedap makan ubi kayu bakar....jadik arang pon ubi kat dalam putih berseri dan gebu ...sedap pekena dengan kopi cair....uih uih..ujan2 plak tuh....dok sorg2 dlm pondok kayu aku...mmg tangkap lentok cakap lu.


Ajun memang sah akan memerli...kak leha plak selalu bagi peransang....lebih tenang la klu cakap ngan dia....ghasa kena siram air berbanding Ajun yang suka sangat memotivasi dengan cara downkan semangat aku utk aku bangun semula...dua2 approach menjadi utk aku....kalu sorg down...sorg akan upkan balik...parent aku natural  cuma Apu ja la "Masa bila hang belajag ni? Aku tengok beg hang lempag bawah meja, nak pi sekolah ambik balik....tak pernah bukak baca buku pon? " Mana la Apu aku tahu aktiviti aku kat sekolah kan? Aku kan pengawas library masa tu. So, semua benda aku siapkan masa sekolah kat library. Then dalam kelas aku payah nak sembang, sebab geng aku semua fokus dan strict. Kami akan banyak bertanya klu x clear mana-mana part then sambil2 tu duduk diskus. Itu ja cara aku belajag dulu. 


Alhamdulillah, menjadi agaknya....ramai geng aku cemerlang...depa minta sekolah asrama.....but my besfren always with me.....ke sekolah menengah yang sama dengan Ajun n kak leha. Kebanyakan budak area kampung aku akan ke sekolah yang bermottokan Hidup Berjasa. Nama SMSAT banyak menumpahkan jasa kepada kami 10 adik-beradik. Cikgu-cikgu yang sangat membantu. Nama-nama mereka akan sentiasa aku kenang sampai mati. Emosi pulak dah!



Bermulalah alam baru untuk aku dalam tahun 1991 sampai 1995. ~

bersambung ...




2 comments:

Zampeada said...

mati2 pikir spm... tengok balik result... hurmmmm... upsr no. english hang tera kay!

Sitibuha Md Kassim said...

hehehhe..kan episod sebelumnya ada tag UPSR tu...ekekekekek....cikgu BI aku pon panik kejap...dia pikir result salah utk aku...ekekekekek...sebb budak yg dia target semuanya betul dpt..tetiba nama aku seko lagi mencelah....ekekekek...itulah rezeki Allah...

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...