Monday, August 17, 2015

:: Kisah dari sebuah pondok ::

Episod 6 : 1A2, kawan baru dan serius


Recap episod 5 ~

Alhamdulillah, menjadi agaknya....ramai geng aku cemerlang...depa minta sekolah asrama.....but my besfren always with me.....ke sekolah menengah yang sama dengan Ajun n kak leha. Kebanyakan budak area kampung aku akan ke sekolah yang bermottokan Hidup Berjasa. Nama SMSAT banyak menumpahkan jasa kepada kami 10 adik-beradik. Cikgu-cikgu yang sangat membantu. Nama-nama mereka akan sentiasa aku kenang sampai mati. Emosi pulak dah! Bermulalah alam baru untuk aku dalam tahun 1991 sampai 1995. ~

sambungan ...

Tahun yang paling sweet dalam hidup aku tatkala aku dalam tingkatan satu. Pelajar paling junior dalam sekolah dan proses pengalamian yang baru dalam hidup sebagai pelajar. Bagi aku sekolah menegah memang serius. Aku kena berubah sebab memandangkan abang aku pengawas sekolah dan kakak aku pelajar yang menjadi bualan cikgu-cikgu disebabkan kecerdasan dia dalam bidang kurikulum dan debat. Dia professional (tak malu macam aku), menunjukkan bakat dalam pengacaraan, teater dan juga syarahan. Selalu la aku tengok dia naik pentas untuk berucap dan menyampaikan sajak. Sangat talented. Abang aku pulak wakil sukan sekolah. Dia jugak suka acara balapan macam aku dan badminton yang menjadi kegilaan semua saudara lelakiku sekarang. Asal berkumpul ja, sewa dewan main sampai masing2 merangkak keluar gelanggang. Hehhehehehhe….

Aku belajar dari pemerhatian. Aku lihat bagaimana ilmu dapat menaikkan darjat seseorang dan merubah individu menjadi insan yang lebih baik. So, kesimpulannya aku dah dapat jawapan untuk permasalah aku yang bersarang dalam akal selama ini. Bagai menyelesaikan persamaan algorithma dalam matematik yang paling sukar di dunia. Macam mana aku nak berjaya pada masa depan? Hanya dengan ilmu…yessss…aku kena pull on belajag kata orang Kedah. Jadikan abang dan akak aku inspirasi dalam menuntut ilmu. Tiada alasan untuk berjaya….bak kata tok Apu aku.. “Aku tak dak harta, menaji itulah harta” Dalam telor (kurang fasih berkata-kata…bukan telur ayam ok)…Sri Lanka dia menuturkan kata-kata azimat itu sebagai peransang untuk anak2nya belajar dan akhirnya mereka semua berjaya,..ada jadi doktor, cikgu dan Apu aku driver macam arwah Tok Apu aku…hehheeheh…..

Tingkatan satu boleh dianggap waktu peralihan dari zaman rendah ke menengah. Kami yang datang dari sekolah rendah yang sama akan ditempatkan dalam kelas yang berbeza mengikut result UPSR. Hmmm, punah harapan nak ke kelas pertama. Sure aku kelas tiga atau dua ja…takpa, asaikan aku struggle, InshaAllah kan… peperiksaan penentuan kelas hanya dijalankan dalam minggu pertama kami mendaftar. Kami semua dikumpulkan dalam dewan besar sekolah dan diberikan kumpulan mengikut sekolah rendah masing-masing. Sayang rasa nak berpisah ngan geng2 lama sekolah rendah. Besfren aku especially, aku dapat rasakan dia akan masuk ke kelas pertama dengan result UPSR yang jauh lagi baik dari aku.

Apapbila result peperiksaan penentuan kelas di jalankan, sah aku ke kelas 1A2. Kelas campuran melayu dan cina. Culture shock kejap sebab mana pernah aku bergaul dengan budak2 cina sebelum ni. Dah la budak2 lelaki cina nmpk macam nakai-nakai dan suka bergaduh. Isk isk, samseng sekolah nih. Yang perempuan Nampak baik dan comei2 belaka, amoi cina la katakan, kulit putih dan pakai pinafore biru muda paras lutut dan blouse putih lengan pendek dan panjang. Nama mereka juga agak janggal di telinga aku sebab nak panggil pon tergeliat lidah. But, apa2pon aku redha ja. Masuk ke kelas asing, tanpa ada seorang pon kawan dari sekolah rendah yang sama. Then, bila belajar plak, cikgu semuanya baru, subjek baru, buku pon kena beli baru. Bab ni aku lemah sikit, paham ja la, Apu aku kena tanggung ramai lagi adik beradik aku yang sedang belajar. Tiga orang sekolah menengah, tiga sekolah rendah. Boleh botak kepala piker pasal yuran. Kami yang sekolah menengah kena bayar pas bas harian….memang klu tak sabag ghasanya buleh lari tengah malam ja…but parent kita fikir panjang kan…depa kuat sesama sendiri.

Tingkatan satu sekolah aku istimewa sebab sesi petang. Pukul 11 pagi aku akan bersiap untuk gi ke kedai Tok Che Mei tunggu bas dengan kawan-kawan seangkatan. Suasana itu sangat aku rindukan sekarang. Kekadang aku kena masak dulu sebelum ke hentian bas sebab mak aku sibuk dengan adik2 yang masih kecil. Kami masing-masing akan bawa bekalan makan tengah hari ke sekolah bagi menjimatkan wang saku. Dalam perjalanan, arwah Aishah (geng aku yang meninggal dunia akibat kemalangan sewaktu aku masih belajar di universiti) selalu bekalkan kami garam dan buah asam. Kalau musim jambu, rumah aku banyak jambu air merah… depa Cuma bawak garam belacan ja. Ada musim nanam, jambu susu, jambu bola, mempelam air, dan macam-macam lagi. Yang penting kena masam….kami semua hantu asam.

Sambil berjalan dengan beg dan bekalan lunch masing2 kami bersembang hal-hal sekolah dan masa depan. Banyak yang kami kongsikan masa tu. Kami berempat, besfren aku Haslina, Nita, Aishah dan aku. Yang bestnya antara kami, tade masalah berkawan sebab semua sekepala. Cuma aku lebih rapat dengan haslina yang aku panggil Na. Aishah dan Nita depa ada hubungan keluarga. Kekadang kami sempat berbincang soal masa depan, dalam masa sepuluh tahun nak jadi apa? Dalam ramai2 Na yang paling cool, matured dan disenangi…aku kaki buat lawak….Aishah cantik dan selalu kena ganggu dengan geng lelaki dalam bas dan Nita pulak anak org kaya dalam kg aku, tapi humble sangat.

Ragam kami dalam bas jugak tak banyak, Cuma duduk dikerusi yang ala2 permenant sebab hentian kami adalah hentian pertama laluan bas, so tade nak berebut ngan sapa2. Aku sokmo akan menempek dengan Na la offcourse. Banyak cerita kami saksikan sepanjang perjalanan ke sekolah. Banyak jugak kisah peribadi dan plan masa depan yang bakal kami lalui akan dikongsi sepanjang perjalanan yang mengambil masa 30 minit untuk sampai di sekolah. Bas harian tidak dibenarkan masuk ke perkarangan sekolah, jadi kami terpaksa berjalan lagi sekali dari hentian bas terdekat sampai ke sekolah. Jarak hentian bas itu agak jauh dan ada dikalangan budak lelaki akan menumpang sahabat lain yang berbasikal untuk ke sekolah. Untung la, depa dapat naik motor kekdg tu. Yang best lagi, ada cikgu baik hati akan tumpangkan dengan kereta ke sekolah. Aku n geng, kami lebih selesa berjalan. Banyak celoteh yang dapat dikongsikan sepanjang jalan sebelum masuk ke kelas untuk pembelajaran yang lebih serius. Ada sebuah kedai runcit milik pak Mat berdekatan hentian bas yang kami panggil pokok ketapang. Ada pokok ketapang besar depan kedai dan pokok kelima yang tumbang separuh diseberang jalan untuk geng2 perempuan berkumpul.


Istimewanya tahun 1991 hanya aku dan rakan2 seangkatan yang tahu…ada kisah sedih, pengalaman baru, kisah seram dan kisah suka akan dikongsikan bila aku kembali ke arena blog nanti….terpaksa berhenti buat seketika demi tugasan hakiki yang menanti….adios amigos till now ~

2 comments:

Alizam Jonie said...

dah abis dah kerrrr??? lama nak tunggu final kluaq no... keh3x.

Sitibuha Md Kassim said...

panjang lagi episod sekolah menengah nih....skrg tengah penin ngan research.....fiuh, terimbau kenangan lab uum research sekitar tahun 2002 ..ekekekekek...

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...