Saturday, June 25, 2005

:: Aku, ombak kecil di laut ::

Jam 12 lebih semlm, tak semena2 aku on TV. Kebuhsanan melanda lak dok sorg2 nih. Radio tak dpt channel yg aku bekenan. Asyik2 lintas langsung dari negara jiran, kap kun kap. mana paham.

mcm menarik plak citernya..aiseh saipa la tak bukak awai tadik, nih part last dah. Ada satu kisah yg menarik dlm citer tuh. Satu kisah seorg profesor bercriter kat student2 dia, psl ombak kecil. Ombak kecil merasakan dirinya bukanlah bandingan kepada ombak besar yg slalu melanda pantai. Ombak besar slalu menarik perhatian manusia, dan kdg kala akan menakutkan manusia.

"mengapa aku dijadikan kecil begini? bukankah lebih baik sekiranya aku boleh menjadi hebat sebagaimana ombak besar?" rungutan ombak kecil didengari oleh ombak besar yg berhampiran. lalu ia membalas " kemanakah destinasimu yg terakhir?" ombak kecil menjawab, " meredah pantai, dah hilang menjadi buih2 kecil." "tidakkah kau fikir aku akan mengalami nasib yg serupa? bertukar mejadi bebuih kecil bila memukul pantai nnt? jwb ombak besar lalu menyambung kembali, " Kita ini sebahagian dari lautan. Kita adalah sistem alam. Jgn merasa diri lemah kerana kecil. kita terjadi atas kehendak alam yg saling melengkapi"

Hmmm...ada la komen2 pelakun lps dari citer itu di'story'kan oleh teman dia tuh. Ada value psl kisah ombak tuh yg aku ulas dalam erti kata aku sendri....hheheheh, korag plak apa komen? sila sila, jgn segan.

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...