Monday, June 13, 2005

:: My Hero ::

Image hosted by Photobucket.com

Sempena ngan hari bapa yg mendatang nih, aku ingat nk masukkan entry psl my hero nih....ekekke...gamba muda2 remaja dulu...Ini la dia APU aku...APU in Sri Lanka, but melayu ckp BAPA...sama ja tuh...

Nama apu aku Md Kassim Bin Ariffin, asal Yan Kedah. Hmmm, klu tak silap lebih tepat lagik Yan Kecik. Dia anak bongsu dari 7 adik beradik. Arwah apu kpd apu (tokwan aku) asal org 'luar', sbb tuh adik beradik apu aku x pure muka melayu....(i bkn melayu la dlm erti kata lain, eh! mcm pernah dgr ja ayat2 nih, kat mana ya?).... apa2pon, WE PROUD TO BE M'SIAN!. Migrasi dulu berleluasa, sbb tuh arwah tokwan aku dtg sinih buat jalan raya...ekekek, last sangkut ngan arwah tok aku, Wan Halijah, asal dari Kelantan..isk mai kot mana ntah ...aku tak sure ngat dari daerah mana, yg pastinya famili dia berpindah ke Kedah. Kat sinih depa dijodohkan. Hidop KEDAH!

Apu aku lahir 10 tahun sblm negara merdeka, so mmg idop masa tuh susah toksah ckp la. Nak belajar formal mmg payah la. Apalg dgn ketiadaan tok apu aku sewaktu dia berusia 9 tahun. Tinggal dgn seorg ibu yg hanya bergantung idop kepada anak2 utk sara idop. Arwah paklong aku x tinggal kt mesia. Tapi Allah memberikan sedikit ruang kesenangan kpd famili apu aku sbb abg dia berjaya dlm pelajaran waktu tuh. " Aku tak tinggal harta, tapi ILMU itulah harta!" itu la kata2 azimat arwah tok Apu aku sewaktu dia sakit (apu aku citer semula dlm dialek ckp telo India..kelakag abis!)...berkat pesanan tuh, sorg abg dia berjaya jadik doktor haiwan dan 2 abg lain berjaya bergelar cikgu. Hmmm, camner la depa nih belajar kan?

Sebagai anak bongsu, apu aku mempunyai cita2 sendri...dia nekad nak bergelar seorg 'doktor'. tapi nasib x menyebelahi dia...byk liku2 idop terpaksa dia harungi... dia berdikari seawal usia 15 thn. Bawak haluan sendri lps GAGAL periksa MCE kali pertama. Dia ada semangat nk ulang, sbb tuh sambil keje, dia balajar. Akhirnya, LULUS dgn ijin Allah.. Dia stay ngan famili pakngah aku masa tuh. Dia ada usaha apply keje, but anak bongsu nih, mak sayang lebey kot, tak bagi keje yg bahaya2...so, dia redha ngan keje sbg pekebun kelapa.

Lps dapat isteri (mak aku la tuh), trus jadik pekebun. Aku sendri lahir pd zaman2 apu aku keje sbg pesawah. Mcm2 keje dia buat...Itu la HERO namanya...demi anak2, dia tak kisah keje apa... dgn hasil itu la kami membesar adik beradik...till now ada 10 org anak, semuanya bermula ngan hasil titik peluh apu aku mengerjakan kebun. masa kecik aku n adik beradik lain pon dah mmg terlatih utk turun padang, sama2 berkebun. Siok...ada FEEL yg blom tentu org lain leh merasa ya dak? w/pon penat, tapi puas hati.

Itu la kisah my Apu ... sifat2nya yg mmg suka berjenaka, 'sporting', leh jadik kwn baik, dan ada kalanya terpaksa bertegas utk mengajar, membuatkan aku n adik beradik lain berdisplin. Bertuah aku ghasa dpt Apu yg cam nih...Thank you Allah...for my Apu..(ubah lirik sket).. Aku percaya ayah2 org lain pon mcm tuh...so, hargai mereka sementara ada...doakan mereka jika telah tiada.

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...