Sunday, September 11, 2005

:: Sepetang bersama Mr Lonely ::

Petang Jumaat semlm aku bersendirian lagik di umah… Actually paginya aku bersama 3 rakan lagik ke Jitra atas urusan rasmi..ecewah..besa la tahun nih ghamai beno yg nk mendirikan masjid…termasuk la salah sorg adik junior lab (Along) yang akan mengakhiri zaman bujangnya Sabtu nih. Benda baik tak baik tangguh kalu dah sampai SERU. Walaupun majlis akad ajer…but itu yg wajib..kenduri besar2 semuanya adat jer..hehehhe…

Kami berempat (berlima sebanarnya, termasuk hafizuddin, anak adik junior tuan punya kete) pegi Jitra bagi membeli adiah utk bakal pengantin la. Adiah tade la nk grand mana, kena bajet jugaks sbb dah tade income tetap nih kan…

Balik dari Jitra, blank la nk buat aper..dah la TV2 ilang siaran, tade dah pilihan…..kena dgr radio la plak..apa lagik, aku tune ke Sinar.fm spt biasa…dgr lagu2 nostalgia nih best sket…hehehhe..layannnnnn..

Dah buhsan dok dlm memerap dgr radio, aku bukak jap laptop mate aku yg dah 2 hari tak buker. Mengingatkan pesanan dia, aku trus on laptop tuh and carik lagu tema utk aku (Mr Lonely-Akon)…heheheh…kena ngan tema aku dok sorg2…have no buddy…yg bestnya lagu tuh part sora Chipmunk tuh..hehehehhe… aku pasang ulang2, heheheh…perangai..kang jemu la tuh..

Terpandang aku pada sebuah buku yg agak dah lama aku beli. Helaian demi helaian aku selak….then bila smpi kat satu part tuh, aku tertarik sbb ada kena-mengena ngan kes lama aku ngan seseorang….hmm.dah lama dah ….heheheh ok..sekadar renungan dan peringatan utk diri sendri serta kwn2 jugak.

-----------------------------------------------------------------------------
Panduan Menjaga Lidah (Bertutur)

Selain bersembang kosong, Islam juga melarang kita banyak bercakap atau bercakap yang berlebih-lebih atau beria-ia yang berlainan dengan perkara sebenarnya kerana perbuatan itu suatu MAKSIAT. Biasanya cakap yang berlebih-lebih ini mempunyai tujuan yang serong seperti;

1) Untuk menyembunyikan tujuan jahat
2) Untuk melindungi kelemahan dan kesalahan diri.
3) Untuk mempengaruhi orang lain.
4) Untuk mengalihkan perhatian orang daripada perkara-perkara yang sebenar.

Cara menghindarinya:
1) Jgn biasakan bergurau dan gelak ketawa berlebih-lebih
2) Jgn biasakan diri berbahasa kesat dan menonton citer2 ter ‘lampau’(bkn kategori U)
3) Biasakan diri bercakap benar
4) Jgn bercakap perkara2 yg tade kena-mengena dgn diri anda dan tade faedah
5) Jgn suka ngejek dan persendakan org lain.
6) Jauhi dari berkwn dgn org gemar ngejek dan persendakan org.
7) Jgn byk bersembang dan berbual kosong (ini yg susah nih…)
8) Elakkan diri drpd berkunjung tmpt2 lepak atau hiburan lagha.
9) Jgn ckp benda2 yg tidak benar.
10) Jgn berckp perkara2 maksiat
11) Jauhi tmpt maksiat dan kump org2 yg suka bercakap perkara maksiat.
12) Takut akan akibat di dunia dan akhirat drpd kata2 tsbt.
13) Sayangi diri sendiri terutamanya rohani supaya tidak tertutup dari Hidayah Allah akibat dosa maksiat lidah sendiri.

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...