Friday, October 21, 2005

:: Pengalaman Mlm Rayer ::

Bunyi2 mercun yg kedengaran sejak akhir2 nih kat Maybank sejak minggu lepas membuatkan aku terimbau pulak insiden yang berlaku pada zaman kanak2 riang dulu.... ekceli tadenya kanak2 beno waktu tuh, dah form 5 kot.

Mmg time tuh kalu tade mercun or bunga api, ghasa kekurangan dlm menyambut mlm rayer. Kiranya acara wajib aku pada sebelah petangnya, aku akan pastikan telah sedia pelita n bahan2 nyalaan lain, spt unggun tempurung kelapa. Petang2 lagik aku dah bz mengisi minyak tanah dalam pelita2 plastik comel. Pusing keliling carik tempurung kelapa nk buat unggun api sebelah mlm.

Tugas adik2 lelaki aku plak, buat markas utk melancarkan peperangan ngan jiran2 yg seangkatan. Depa nih mmg dah tradisi agaknya, asal mlm rayer jer mmg akan berlaku peperangan. Unggun api tuh aku akan bina berdekatan ngan markas mercun , sbb nk terangkan suasana keliling. Pelita kat situh pon mmg extra la...senang nk berperang.

Lepas ja berbuka, kami akan berkumpul depan TV nk tgk pengumuman hari raya. Ada yg meneka2 la tarikh raye..siap ada yg bet...sah dpt duit raye extra la klu menang...heheheh...selalu mak aku la buat tawaran teka tuh.....saja nk memeriahkan suasana...pakat2 teka la...saja jer...sebenarnya kepala semua fokus kat medan peperangan yg siap menanti kami sejak ptg tadik....lps dgr pakcik pemangku mohor besar raja2 (ala, muka dia ja slalu buat pengumuman berkaitan posa n rayer)...trus kami berlari menuju ke medan tempur....Yahhhhooo, esk rayer......ekekkeke...tak heran dah sekeliling....

Aku la ketua, coz paling senior dlm group tuh...heheh, akak aku x join dah....dah besag kot...kena tulun mak lak...aku? hehehhehe.....tanak aku keje2 dapur....tak adventure langsung...sambil2 tangan ligat nyalakan semua sumbu pelita yg sedia terpacak, mulut berteriak bagi arahan kat adik2 aku utk lancarkan satu mercun roket yg siap diikat sebatang bunga api diujungnya....ehheheh....nk kasik gempak la kunun...tak pk bahaya dah....apa da...

Mmg happening sgt masa tuh....terasa suasana raya nyaaaaa... then ada plak tuh anak2 jiran dtg nk curik idea mercun roket kami tadik....ekekkekek... besa la bertukar2 kreativiti.... depa siap tawarkan sejenis mercun bom utk idea tadik..uish, Ok la tuh...aku terima ja offer tuh... aku nk jugak merasa camner bunyik mercun bom tuh....musti gempak...hehhehe, dlm hati dah tak sabag nk cucuh mercun tuh..besagnya..bulat lak tuh....

Adik yg bwh aku 2 thn jadik penolong kanan la..merangkap penasihat aku jugaks....hehehh..dia ckp nk soh abg sulung aku yg cucuh. hmmm..betoi jugak....apa2 jadik pon tade la ghasa nyesai nnt...takut pon ada...kami pon segera panggil dia yg tgh siok nonton filem mlm rayer...heheh...kena lak clash ngan thn baru cina...ada la filem kungfu jet li, peberet dia la tuh... tp dia setuju ja nk tlg cucuh mercun tuh...

kami pon buat persediaan. kunun mercun tuh kena tanam...kami pon gali la lubang kat tanah , jauh dari kwsn umah. peh tuh, sumbu dia kasik nmpk .... ok..abg aku pon mai la ngan gaya machonya nk cucuh mercun nih...aku plak teruja lebey kot....dok agak dekat ngan lubang mercun tuh. Tak terasa nk menjauhkan diri...heheheh...kunun nk feel....lps ja dia berlari berteriak" Lari oiiiii" aku tak sempat nk angkat kaki, tetiba terdgr Pooooommmm!!! kuat sgt...mata aku terasa gelap......terasa penuh ngan serbuk2 halus....alahaiii..dah buta ka?????.... sambil2 berlari berteriak..."mata aku...mata aku!!!!".....panik la abg aku nih....ingat dah cedera psl mercun tuh...

Kena la marah selagu dua ngan dia...sblm dia tgk apa yg dah jadik ngan mata aku...depa siap bilas ngan air...soh aku celik...rupanya..sejak tadik aku asik tutup mata, sbb tuh pandangan gelap gelita....serbuk2 tuh lak tanah yg terpercik akibat letupan mercun tadik....ceshhhh..suspen dah ...ingat dah ilang satu sense...mak aku siap bg warning.....pompuan buat la cara pompuan....last2 aku la insan terpilih kena giling inai utk dipakai beramai2 sblm tidor mlm tuh. hehhehehe....mmg acara rasmi mak aku mlm rayer je tempek inai....

Insiden mercun tuh berjaya menyerikkan aku dari bermain mercun. Kalu setakat mercun katak yg mengejar, aku tahan lagik....nih dah melibatkan bahaya kat mata, aku jadik serik dah...terpikir akibat...kekekeek....syukur la, klu dak smpi skrg aku main agaknya...Itu la pengalaman mlm raye aku pada form 5 dulu...kekekek... OK la, smpi sinih dulu citer aku..diakhiri ngan pesanan, jgn main mercun ye adik2...BAHAYA oooo....

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...