Saturday, October 08, 2005

:: Siapa aku Dulu, Kini dan Akan datang? ::

20 Tahun lepas...
Aku baru terkedek2 ke sekolah rendah Darjah Satu Merah di SKSKI. Mmg terasa idup mula ada komitmen. Yer la, klu dak asik2 main ja. Semua jenih permainan dah ghasa expert time tuh. hehhehe....masuk darjah satu ngan tatau satu benda psl huruf ... aku tak gi tadika. Tapi, leh la merangkak kot belakang ikut kekwn bila cikgu soh baca or ngeja. Yg siok klu time pose, kat umah aku mmg nekad nk posa. Tapi bila smpi sekolah lak lain jadiknya. Aku tak tahan ngan godaan meehun goreng campur kuah laksa. baunya, Ya Allah..menusuk2 idung. Bila bunyik loceng rehat, cikgu siap bagi permisi utk bebudak darjah satu leh gi mkn, sbb km masih kecik..ekekkekekek...lawak lak ghasa...alahai, camner nk wat. Duit mmg ada ja 20sen. Ah, lantaklah, berlari jugak ke kantin beli mknan kegemaran aku. Hehheh, mmg slalunya spjg bulan pose aku akan posa pagi je, tgh hari, dah buka....adat la budak2 baru belajag.

10 Tahun Lepas...
Aku dah di alam persekolahan tinggi. hehehe, senior dalam sekolah la masa tuh. Tingkatan Lima Sains satu mmg la org perati slalu. Yer la satu2nya kelas Sains dalam sekolah. Time posa yg paling penat. Aku naik bas bkn dlm kwsn sekolah, kena jalan lebih kurang 10 minit utk smpi ke tmpt tunggu bas. Penat toksah habg la...siap simpan tenaga x sembang ngan kwn2 tuh. Smpi ja bwh pokok tmpt tunggu bas, trus lepa atas akar pokok besar tuh. Nak sembang pon tak de mood. kekdg aku sengaja stay back kat library sbb tanak berebut naik bas tgh hr yg slalunya sesak ngan manusia. Aku amik kesempatan ngan bbrapa org kwn lain gi library wat keje sekolah till ptg. naik bas koi 6 lebih...so tade la sesak n panas mcm tgh hari. Paling x leh lupa, pakcik bwk bas siap mintak excuse kami nk minum...Ya Allah..dia ckp dia golongan yg bekerja berat, harus buka klu tak berdaya...hek eleh, alasan la tuh...siap berlari belakang kedai utk beli minuman n rokok....sah, kes penat la tuh.... ada ke patut?

Semlm...
Aku masih bergelar pelajar. Tapi ada plus ngan komitmen sampingan yg Allah datangkan utk aku muhasabah diri agaknya. Ditakdirkan aku jadik spt yg Dia mahukan...misti aku kena redha n jalankan dgn penuh ikhlas. Sempat merasai detik2 puasa di sini bersama kwn2. dah masuk 3 hari posa la semlm. Masih diberikan tenaga utk mengerjakan ibadah terawikh pada mlmnya.

Akan datang (2 thn lagik)
Apa aku akan jadik? Kalu diberikan nafas lagi...ingin aku tunaikan hajat mak .... hajat yg diri sendiri...hajat semua ahli keluarga ku...apa lagi ek? InsyaAllah..mcm semua org nk ada LIVE sendri..Mudah2an Allah ijinkan....:)
~selamat berpuasa n bersahur kekwn semua~

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...