Sunday, May 11, 2014

:: Kembara 2014::

Episod 3

Itu kisahnya pada satu petang. Belum lagi aku citer ada laluan kecil yang aku sendiri tidak tahu kat depan umah aku tu. Tetiba dengar enjin motor keluar. Lor, patut la selalu terserempak dengan pakcik2 dan adik2 Siam dari mana entah, tetiba ‘cueh’ keluar dari kebun getah tu. Aku berfikir selagi mana diaorang tade nak mengancam aku, inshaAllah aku akan selamat.

Dari perkisahan aku balik dari perantauan sampailah aku berpindah ke rumah baru, banyak lagi rentetan peristiwa berlaku dalam tempoh itu. Kisah buah hati pengarang jantung aku yang sedang sakit di bengkel. Siapa? Bukan manusia la, keta KCA aku. Lepas aku balik pon belum siap-siap lagi. Apakan daya, hati ini telah hancur bersama kemalangan KCA tempoh hari. Feel? Memang la sakit, tipu la klu cakap relax… aku pon manusia. Cuma perasaan aku lebih aman sebab adik lelaki aku yg dah selamat naik pelamin lps raya thn lepas tu selamat. Aku kecik ati sebenarnya, dengan cara dia handle situasi pada masa tu. Bagi aku kurang adil untuk aku. Tapi aku diamkan demi mendamaikan semua hati.

Abang sulung aku merupakan tempat aku kongsikan kesusahan. Dia paham dengan situasi aku lalu memberikan kebenaran untuk aku menggunakan kete bagak dia yang aku panggil bas awam di poli. Naza ria dia tu 7 seated, so bas itu la akan aku offer klu nk bawak member2 pejabat gi mkn or jenjalan. Senang, naik pon ramai, meriah sikit.

Ok, lupa nak citer. Abg aku ni direzekikan Allah menunaikan haji tahun lepas. So, selepas pergi dia ada amanahkan kete lain iaitu kete kak ipag aku utk aku jaga. Cemas campur berdebar , kete Peugeot biru tu ka? Alamak, aku ketag sikit. Ye la klu nk diikutkan aku tak baper cekap bawak keta auto ni. Nasib aku la labu, dah kete sendiri rosak, orang bagi pakai kete org pon dah cukup mujur. Syukur dalam hati berbalam2 dengan ghasa kurang selesa. Apa tak nya… dah le kete auto, baru la jugak….yg penting aku kena ingat ni kete org, aku kena hati2.

Selama sebulan aku diarahkan berkursus di UUM, Sintok untuk persediaan bagi aku menghadapi episode baru dalam hidup iaitu sambung belajar. Part ni aku ghasa susah hati sikit. Sapa suruh mintak dulu? Dah tiba masanya aku bertebar di bumi Allah ni. Dah lama sangat dalam zon selesa. Mungkin Allah mengilhamkan padaku idea supaya aku mengembara menrentasi semenanjung bagi memperluaskan penglihatanku. Feel bless….ya Allah aku bertuah dapat berada dibumi yang aman damai ini.

Sebulan juga aku dengan rakan sepejabat yang juga ditawarkan biasiswa oleh K** menjalani kursus QA. Lepas tu wajib pas exam dia. Kena susah jugak nk pahamkan camner nk wat dengan SPSS. Dah la aku blur sangat time pensyarah dari U*M tu ajar. Maybe bukan bidang kepakaran dia.

Lepas tamatkan kursus dengan jayanya, aku melangkah ke episode seterusnya. Dalam tempoh aku berkursus, U** menghantar tawaran pengajian kepadaku. Ya Allah, adakah ini petanda niatku merentasi Malaysia berjaya? Aku kena ke selatan dari utara. Hatiku memang dah berbelah bagi. Kalau aku tetap di zon selesaku, mungkin tak banyak benda yang aku peroleh selain dari keselesaan sekarang, tapi mungkin keluar, aku akan mendapat lebih banyak hikmahnya. Finally, I make up my mind. InshaAllah, pasti ada ‘Sesuatu’ di sana yang Allah sediakan untuk aku. (dalam hati…tak abis2 dengan ‘Sesuatu’ dia)..heheheeh, relax la…aku juga ternanti2 akan ‘sesuatu’ itu. Apakah???

Berbekalkan azam sebesar rumah mak aku kat kg, heheheh…takleh la ckp setinggi gunung, sebab aku pon tatau camner nk berazam dengan gunung yang tinggi.. aku pon bertekad akan ke selatan. Aku setuju dengan tawaran yang diberikan. Dan sekarang Cuma perlu menanti surat tawaran biasiswa dari K**.


Satu perjalanan yang memenatkan… bersambung

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...