Friday, May 09, 2014

:: Kembara 2014 ::

Episode 2

Rutin biasa aku ulangi bila sampai di tanah air. Dengan tidak mengambil cuti jet lag (fuh…macamlah 10jam naik flight) aku terus melapor diri di jabatan. Rupanya salah, aku patutnya ke pejabat pentadbiran melapor diri. Dah la lewat sehari aku lapor diri sebab dalam surat yang kementerian bagi tarikh lapor diri sama ngan tarikh aku berada dalam flight. Entah macam mana geng aku yg lelaki dapat ubah tarikh sedangkan aku dan rakan seperjuanganku yang wanita mendapat tarikh sehari lewat… mungkin ada perkiraan lain yang mereka buat, tapi kami Cuma redha ja, dah surat cakap date tu, kami ikutkan ajer. Natijahnya aku report duty lewat sehari coz surat suruh report hari kami diberikan tiket belayar ke Malaysia.

Apa2pon aku dah cuba yang terbaik…kena juga teguran dengan pihak pentadbiran, tapi diaorang pon akur dengan situasi aku yang kena date sama naik flight. Alhamdulillah, aku akhirnya bertugas semula sebagai pendidik. Dalam masa yang sama aku cukup bersyukur kerana impian aku memiliki baiti jannati telah termakbul. Pihak perumahan mengesahkan pinjaman kerajaan aku lulus and then pihak pemaju cakap dah boleh la berkemas masuk rumah…..Ya Allah, mau melompat aku ..ooppss…over acting  la plak kan….maunya bergegar jiran aku kat bawah dek hentakan kaki aku. Siyan anak2 dia tidor…. Tapi aku seronok sangat..maybe hikmah Allah nampakkan pada aku sekarang….dgn modal yang aku ada sekarang bleh la digunakan untuk masuk rumah. Memang banyak jugak la berabis…belinya yang asas aja….tapi ya Allah, mengalirnya cam sungai ….rugi tak simpan byk2 masa bertugas kat luar kan?

Rakan sekerja ku membantu carikan lori habuan angkut barang2 dari kuarters yang telah 6 tahun aku duduki secara solo. Sedar tak sedar selama itu aku tinggal di kuarters poli yang dah sebati ngan jiwa aku..buktinya setiap kali memandu, jalan hala ke kuarterslah menjadi GPS biologi. Otak ngan tangan aku mmg akan ke sana setiap kali tamat waktu pejabat atau keluar jalan-jalan. Malu sendiri..nasib baik tade yang perasan..klu ada pon aku akan bagi alasan ambil barang tertinggal…pada hal semuanya dah aku angkut berbantukan anak2 teruna kelas aku ke rumah baru.

Selesai angkat semua barang, aku kena susun pula. Tapi sebelum tu, aku secara solo juga membasuh n mop lantai umah….fuh mmg sakit tulang belulang aku. Payah nk bgn tidur … kesannya akibat terlalu lama membongkok. Kesian plak klu nk disuruh anak2 kelas aku buat…ye la…depa tu ada keje …nk buat tugasan..membaca nota…buat programming…isk isk…aku buat ja la sendiri…lagipon ambik masa juga la…3 hari baru selesai aku tenyeh lantai umah.

Puas hati nmpk putih bersih ja lantai dan dinding sama ja…nmpk cam sel orang sakit jiwa pon ada…Nauzubillah..simpang ya Allah…. Pastinya aku akan senantiasa menjaga diri sendiri, inshaAllah. Seram juga permandangan depan umah baru tu. Kebun getah dan semak samun ja. Tak sangka ada migran asing tinggal kat belakang timbunan semak tu. Nak citer la sikit alkisahnya kemarau teruk kedah itu hari, bebudak taman ni nakal sikit…depa suka lepak depan umah aku tuh, ala baru sekolah menengah rendah klu pandang dari segi ketinggian dan sikap la, baru belajar merokok. Memang pantang betul aku la, budak2 merokok. Depa ni main2 lighter camner ntah leh terfikir nk bakar semak depan umah aku tu, time Asar lak tu, mmg tengah panas membahang. Aku lak dok ralit mengemas rumah, tetiba terdengar pekikan yang tidak difahami.


Apa lagi, celapak ke tingkap. Api marak menyala, disertai pekikan dalam bahasa Thai klu tak silap…nmpknya dalam 7 orang kuar dari belakang semak tu masing-masing bawa kayu habuan memadamkan api…ada yang bawa timba berisi air. Aku panik jugak. Walaupun apinya seberang jalan, tak mustahil akan melintas sekiranya ditiup angin. Start dari situ aku tahu ada manusia disebalik semak tu…tapi depa tade buat pa2 kes la…aku pon seram dan sentiasa berwaspada ja. Mana tahu malang tak berbau.

bersambung... 

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...