Thursday, March 10, 2005

:: Catatan Harian - 3 ::

Hmmm... aku ngeluh pjg mcm mahu melepaskan beban berat dibahu...selagi aku lom abiskan bab 4 nih ghasa cam tgh pikul beban yg tak sudah. Smpi satu tahap, ghasa cam dah LETIH sgt..tade perasaan dah nak buat... Persekitaran plak, cam ada sst (kuch kuch hota hai)... Actually aku mendpt perkhabaran yg sedey.... sayu ghasa tapi nk wat camner ... mcm dah membuat keputusan... ada diantara rakan seperjuanganku yg rapat seakan2 mahu menyerah kalah dalam perjuangan RESEARCH!...

Perasaan aku bercampur-baur... paham sgt camner dia smpi leh buat keputusan begitu..Aku pon pd awalnya mahu surrender ja...maleh nak truskan tesis nih...tp MOTIVASI utama aku slalu sedarkan aku kembali on my track... harapan famili aku bukanlah sst yg leh aku perkecilkan...disebabkan harapan mereka...aku kuatkan semangat kat sini... truskan keje.. masalah nih bukanlah baru bg kami yg bergelar GENG SENJA.COM... udah lama kami bincangkan... tak silap aku.. start kami (geng xmler's) rasa DOWN sbb ditinggalkan org harapan kami, iaitu supervisor pertama kami dulu... berbekalkan nasihat berjela2 pjgnya kpd kami, dia pergi jugak ke U lain...tinggal la kami mcm layang2 terputus tali...takde haluan...takde pedoman...cuma yg kami ada...elaun bulanan yg masih berbaki lebih kurang 3 semester...itu ja yg membuatkan kami kekal kat sini...

Dlm tempoh itu jugak pelbagai masalah timbul,termasuklah penggantian supervisor serta prosedur yang asyik bertukar bila tugas bertukar tangan... yg susah sapa? isk isk..mmg susah sgt nk ckp.. ghasa penat, buntu dan BLUR buat keje tanpa panduan dari supervisor....then...dalam bulan 5 2002 klu x silap barulah dpt supervisor yg baru....then bermula seksaan kedua iaitu....bertukar fokus research......nah! satu bala lagi ..dah la penat2 mintak org guide....then kena ikut nasihat supervisor lak sbb nak mudahkan tugas membimbing.... mmg suffer la dlm tahun pertama bertukar tangan, sbb kena blajag benda baru..tp ILMU.. x rugi jugak....ada yg kena tukar tajuk trus...kwn aku tuh la...'dia' kena buat proposal baru...lagi kesian...ada ka patut? Tp..dia buat jugak....smpi berjaya dpt satu tajuk baru....then keje makin jadik lancar la...


Dari sehari ke sehari kami teruskan jugak perjuangan yg belum selesai nih bersama2 3 org lagik ahli kumpulan dan geng2 senja yg lelain...at last...2 org geng kumpulan dah berjaya siapkan dan hantar utk VIVA...hmmmm...mmg aku respect sgt depa2 nih.... semangat yg masih berbaki walaupon dah agak sejuk baranya...tp diorg berjaya habiskan. Aku harap sgt aku n kwn yg lagi dua org nih akan mengikut jejak langkah seterusnya, sehinggakan kami masing2 dapat selaesaikan beberapa part utk research memasing..ada yg selesaikan prototaip then testing. Aku lak ngan semangat kwn2 cenggitu, aku ada jugak progress yg lebih kurang sama ngan yg dua kwn aku tuh... tp tetiba aku akan ditinggalkan dlm perjuangan yg belom selesai nih? ...akan berhasilkah penat lelah selama ni jika mengaku kalah?

Ahhhhh!!!! Adilkah aku bertanya begini? Siapa aku utk mengubah keputusan yg dah diambil? Aku paham 'dia' dah PENAT berharap...dan mahu BERHENTI BERHARAP, ... masa makin dekat... sedangkan byk lagi benda yg belum di 'cover'.....rasa cemas, cuak....(aku pon merasa benda yg sama...). Jauh kat sudut hati nih, nk ja ckp..Tolong la jgn buat camni ... aku pon sama ja mcm 'hang' ...y hang nk ngalah? sdgkn selama nih salah satu penguat semangat aku di sini adalah kami sesama sendiri, kalu ilang sorg camna kami nnt? ...Mmg ghasa kecewa dan sedey tak terbendung ... tapi sapa tahu, "Bahu yg memikul lebih merasa bebannya dari mata yg memandang.."
Dr sudut lain, aku merasakan apa yg 'dia' buat nih adalah yg terbaik setelah dicuba dan diusahakan dengan semampu mungkin. Setelah puas aku berfikir semlm, aku ambil keputusan utk menyokong apa sj yg dilakukannya kerana pd anak ADAM itu Allah telah janjikan dgn REZEKI. Rezeki setiap org berbeza2.....Doa aku hanya terbaik utk 'dia', tapi siapa tahu,kerana TAKDIR ALLAH MENGATASI SEGALA2NYA...Amin

No comments:

:: Unsung Hero in my Education Journey::

Dalam hidup seseorang aku amat pasti ada insan yang bukan ada hubungan darah, mau pon jiran terdekat yang kenal sedari kecil siapa kita, bah...